Hierarkierna lever vidare i fullmäktige

Presidiet i kommunfullmäktige i Vallentuna sitter på särskilda stolar. Stolsryggarna har olika höjd, ju närmare ordförandes stol desto högre. Denna stol är krönt med kommunvapnet och liknar mest en medeltida tron.

Ordet hierarki kommer från grekiskan och betyder andlig ledare, biskop. Hierarkierna sågs ursprungligen som gudomliga. Monoteistiska religioner är hierarkiskt organiserade. Gud står överst. Alla står i förbindelse med varandra, fast en del står närmare Gud. Även i himlen finns en hierarki där ärkeänglarna har sina platser närmare Gud än andra.

Samhället är på många sätt hierarkiskt uppbyggt, men innan det växte fram levde våra förfäder i mindre, icke-hierarkiska grupper som jägare och samlare. Jordbrukssamhällets bärande tanke - den idé som har organiserat samhället de senaste femtusen åren - är idén om hierarki.

Sinnebilden av en hierarki är en pyramid. Idén var så kraftfull att Egyptens härskare lät bygga gigantiska pyramider som gravmonument för att demonstrera modellens makt. Pyramiderna står kvar än idag, vilket beror på att hierarkiska strukturer är stabila och mycket svåra att riva.

Stolsryggarna i kommunfullmäktige bildar en pyramid tillsammans. De är en kvarleva från det gamla jordbrukssamhället som inte hör hemma i en modern demokrati. Vi påverkas mycket av vår omgivande miljö, och dessa möbler signalerar överordning och underkastelse snarare än allas lika värde.

• Diplomati

Per Norbäck

Presskontakt Gymnasielärare (filosofi, matematik, drama) Demoex ordförande 073-9965411

Einar Spetz