”Svenska företag ligger efter i sin affärstransformation och implementering av SAP S/4 HANA” – Malin Nilsson, Deloitte

Det pratas mer än någonsin om behovet av modernisering, men ändå ligger svenska företag efter med sin affärstransformation enligt Deloitte, världens största leverantör av SAP-rådgivning och implementation. Malin Nilsson är Partner på Deloitte och har nyligen tagit över som ansvarig för SAP-erbjudandet i Sverige. I rollen leder hon cirka 50 SAP-konsulter som tillsammans stöttar Deloittes klienter i deras förändringsresa i samband med implementation av SAP, världens mest använda affärssystem.

– Idag ser man inte en SAP-implementation som enbart ett IT-projekt, utan som en möjliggörare för att modernisera hela företaget. Tekniken och systemet blir sekundärt. Det handlar om processerna, om människorna och den övergripande transformationen som organisationen genomgår. Det är en pusselbit för att rusta sig för framtiden och fortsatt vara ett stabilt och framgångsrikt företag, säger Malin Nilsson, Partner på Deloitte och ansvarig för tjänsteutbudet inom SAP.

Brist på förståelse för affärstransformation

SAP används för närvarande av cirka 90% av de största företagen i Norden, men svenska företag har varit relativt sena när det kommer till implementation av den senaste versionen av affärssystemet – S/4HANA.

– Många företag har stött på utmaningar inför implementationen av SAP, ofta kopplat till behovet av att uppdatera befintliga rutiner och processer, samt kompetenshöjning och förståelsen för hur moderna digitala lösningar kan användas som en katalysator för att ändra affärsmodeller och effektivisera. Det är just därför affärsförståelse och en förståelse för förändringsarbete är en så viktig kompetens för oss på Deloitte – vi inser att det finns ett stort behov av rådgivare som både kan ta ett helhetsgrepp om förändringsresan, både genom att driva en implementation men också att säkerställa att alla delar tas med. Det krävs exempelvis djup kompetens och förståelse för både organisation, människor och teknik samt företagens affär kombinerat med expertkunskap inom områden så som skatt, ekonomi, supply chain osv. Vi kan hjälpa företag och ledningsgrupper att använda S/4HANA som ett verktyg för att modernisera och effektivisera både organisationen, affärsmodeller och processer, säger Malin Nilsson.

Betydelsen av människor och kultur

Malin har arbetat på Deloitte sedan 2015 och har varit partner inom företagets Consulting-verksamhet sedan 2019. Hon har många års erfarenhet av att leda både små och stora IT-transformationer samt av digitala stöd och processer. Hon drivs av att hjälpa företag formulera hur de ska nå sina mål och upplever att de största problemen brukar uppstå när man inte har tagit hänsyn till hur tekniken påverkar människorna på företaget.

– Den främsta anledningen till att jag tycker om att jobba med stora förändringsprojekt är att det i grunden handlar om människor. Problem i stora IT-projekt uppkommer oftast när man inte tagit hänsyn till hur tekniken påverkar människorna, så vi ser alltid till att ha det perspektivet i fokus när vi hjälper företag formulera hur de ska nå sina mål. Även i min roll som partner är det framförallt fokuset på människor som driver mig, säger Malin Nilsson.

Malin Nilsson

Partner Enterprise Technology and Performance +46 70 080 23 23