Deloittes årliga undersökning: Stora Enso, SAS, Trelleborg och Holmen bästa bolagen på hållbarhetsredovisning

Statliga bolag gör det bra. De bästa är inte bättre än förra året. Den lägsta nivån är högre. Så kan man sammanfatta de svenska företagens information om miljö, etik och socialt ansvar, enligt revisions- och konsultbolaget Deloittes årliga rapport.

I sexton år har Deloitte granskat svenska företags beskrivning av så kallade mjuka frågor inom miljö, etik och socialt ansvar. Extra fokus har lagts på statliga bolag eftersom de har krav på sig att upprätta en bestyrkt hållbarhetsredovisning från och med nästa år.

Redovisningarna från Stora Enso, SAS, Trelleborg och Holmen bedöms vara de mest utvecklade och sticker tydligt ut från mängden. Miljörelaterade kostnader och investeringar klargörs här på ett generellt mycket bra sätt.

- Näringslivet och statliga bolag diskuterar ofta hållbarhetsarbetet relaterat till varumärke men har svårt att på ett tydligt sätt redogöra för hur intäkter påverkas. De bästa redovisningarna som identifierats i årets undersökning är generellt sett bättre på att redovisa de kostnader och investeringar som är relaterade till företagets hållbarhetsarbete, säger Torbjörn Westman, senior manager och projektansvarig på Deloitte.

Skillnaden mellan den mest och minst välutvecklade hållbarhetsredovisningen är stor. Men spridningen resultatmässigt har generellt minskat något jämfört med förra året. Resultatet visar också att statliga bolag uppnår högre genomsnittlig poäng än börsnoterade bolag, säger Torbjörn Westman.

Kontakt
Fullständig rapport finns bifogad nedan. För ytterligare kommentarer kontakta Torbjörn Westman direkt på 073-397 24 88 eller via e-post torbjorn.westman@deloitte.se.