Deloittes årliga TMT trendrapport: Konsumentkrav och sämre ekonomi förändrar teknik, media och telekom

Konsumentkrav och sämre ekonomi förändrar teknik, media och telekom
Revisions- och konsultbolaget Deloitte sammanställer varje år olika globala marknadstrender inom teknologi, media och telekommunikation. Nu släpps 2009 års prognos - Deloitte TMT Predictions 2009. Åtta avgörande trender särskiljs, enligt nedan. För hela rapporten se www.deloitte.com/se/predictions2009.

Teknologi
Digitalt slöseri med energi

Utvecklingen som gjort det möjligt att lagra stora mängder information digitalt har historiskt setts som enbart positiv ur energi- och miljösynpunkt med lägre pappersförbrukning och därmed lägre energikonsumtion som följd.

-Vi ser nu en utveckling där den urskiljningslösa lagringen av data lett till att energi- och miljövinster från teknikövergången suddats ut, säger Erik Olin, senior manager på Deloitte.

Energikonsumtionen hos teknologiföretag utgör idag en väsentlig kostnadspost. Under 2009 kommer den samlade volymen av världens datahallar att fortsätta öka om än i mindre takt jämfört med tidigare år. Trots denna konstanta ökning under senare tid finns det fortfarande en mängd datahallar inhysta i byggnader som ursprungligen designats för att husera människor. Detta leder till stora energiförluster då framför allt värme och ventilationssystem är optimerade för människans istället för maskinernas krav.

Mobilt arbete skapar nya risker
Den utökade digitala lagringskapaciteten och motsvarande utveckling vad gäller dataöverföringshastigheter har lett till en väsentligt ökad risk för dataläckage och datastöld. Lagringskapaciteten hos USB minnen och mediespelare är idag omfattande. Dessutom är enheterna så små att de enkelt kan tas med in på en arbetsplats utan att dra till sig uppmärksamhet. Programvara för att överföra data från ett nätverk till denna typ av medier finns tillgänglig för alla via Internet. Risken för att förlora eller bli bestulen på stora mängder känslig data ökar med denna teknikutveckling.

-Under 2009 kan antalet personliga uppgifter som förlorats eller stulits överstiga 1 miljard och tusentals bolag kommer att hängas ut i pressen för att ha förlorat eller blivit bestulna på känslig information. Alternativa lösenord såsom biometrisk data bör utvärderas och eventuellt bör det införas hårdare restriktioner vad gäller användandet av företagets dator för personliga ändamål, säger Erik Olin.

Kreditproblem ökar subventionerna
Som en direkt följd av allmän kreditåtstramning är konsumenter betydligt mer ovilliga att betala ett högre pris för att tidigt få tillgång till ny teknik, inklusive TV apparater och datorer. Samma kreditåtstramning påverkar företagen och leder till ökad fokus på att generera nya positiva kassaflöden.
Tillsammans bäddar detta för att subventioner kommer att få stor betydelse under 2009. Subventioner kan bli helt avgörande för att få igång en i övrigt nervös och avvaktande marknad.

-Under 2009 kommer vi sannolikt se att subventioner används för såväl TV-apparater som avancerade speldatorer. Konsumenten hyr såväl hårdvara som innehåll och blir därigenom mindre sårbar för teknikförändringar och företagen kan lättare få ut ny teknik och nya tjänster till betalande kunder, säger Erik Olin.

Stark TV och ödesår för tidningarna

Dagstidningarna får ett tufft år med upp mot 10 % nedgång i tidningsvolymer på grund av lågkonjunkturen. Trenden har varit tydlig och lågkonjunkturen skyndar på processen. Kostnadsnedskärningar fortsätter och nya grepp tas för att få ned kostnaderna såsom färre utdelningsdagar. Dagspressens aktiviteter och funktioner kommer att slås samman med andra delar inom mediebolagen.

-Viktigt för dagspressen blir också att satsa mer på innovation och affärsutveckling i synnerhet kring nya media och försöka knyta papperstidningen närmare onlineverksamheten. En viktig nyckel är också att få säljkåren att arbeta mer integrerat över papperstidning och online, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte.

I lågkonjunkturer ökar TV-tittandet. En mycket stark utveckling av sponsrade program stärker traditionell TVs roll i medielandskapet, trots att annonsintäkterna sannolikt kommer att vika. Ökat fokus på koordinerade reklamkampanjer ställer stora krav på kommersiella TV-operatörer avseende säljförmåga och koordineringsförmåga.

3D slår igenom
3D lanseras i biovärlden under 2009 med start i februari på utvalda salonger i Sverige. Utvecklingen hindras något på grund av olika tekniska standarder, investeringar i infrastruktur samt oklar betalvilja hos kunderna. Utvecklingen inom biovärlden kommer även att driva på TV-världens satsning på 3D och de svenska tittarna erbjuds fler 3D produkter under året.

Telekom
Digital kommunikation minskar produktiviteten
Telefon, e-mail, instant messaging och uppdatering av digitala sociala nätverk tar nu så mycket tid i anspråk att det rejält påverkar produktiviteten hos många företag. Varje dag under 2009 följer den genomsnittlige anställde inom större företag upp sina meddelanden 50 gånger, samtidigt som man skickar och tar emot upp till 160 meddelanden.

Förutom produktivitetsaspekten kräver dessa allt större volymer ytterligare investeringar i lagringsutrymme och nätverk för att behålla acceptabel kapacitet i det interna nätverket.

-För första gången hör vi krav ute hos företagen på meddelandefria dagar, begränsningar i antal meddelanden som får skickas och förbud mot massmeddelanden, säger Daniel de Paula, partner på Deloitte.

Nedladdningar ger ökade intäkter
Mobiloperatörer har traditionellt sett satsat mycket på att bygga starka kundrelationer för att skapa kundlojalitet och öka intäkterna per kund. En del i strategin har varit att på egna portaler erbjuda tjänster för nedladdning av ringsignaler, spel och andra applikationer. Utgångspunkten har varit att kunden skall göra dessa nedladdningar via operatören och att operatören äger kundrelationen. Under 2009 beräknas över 10 miljarder applikationer till mobiltelefoner laddas ned. Huvuddelen kommer dock från tillverkare, mediebolag och programutvecklare.

-Ur operatörernas synvinkel är utvecklingen positiv. Att få kunderna att ladda ner från den egna portalen blir i sig inte en kommersiell framgång. Men syftet är att göra det möjligt för kunderna att anpassa mobiltelefonen som leder till att kunderna använder mobiltelefonen inom fler områden än tidigare, säger Daniel de Paula.

Mobilt bredband går in i väggen
Mobilt bredband var en av de snabbast växande tjänsterna under 2008. Den globala försäljningen av "donglar" uppgick till 4 miljoner enheter i månaden under 2008 och förväntas fördubblas under 2009. På grund av den ökande efterfrågan är risken stor att kapaciteten blir lidande, framförallt på platser där många användare samlas. Detta kommer ställa krav på investeringar i nätverk för att klara av anstormningen. Särskilt som en användare av mobilt bredband kan använda lika mycket kapacitet på nätverket som 1 000 vanliga samtal.

Affärsmodellen för mobila bredband bygger på fasta månadsavgifter gentemot kunderna och operatörerna kan hamna i samma moment 22 som leverantörerna av fast bredband; där växande datavolymer inte leder till mer intäkter. Då mobilt bredband växer explosionsartat kan operatörerna snabbt hamna i en ohållbar situation.

-Det är därför av stor vikt att snabbt börja se över alternativa tekniker för mobil access till bredband för att hitta de mest effektiva alternativen, såsom WiFi-hotspots eller 3g-basstationer i hemmet som komplement, säger Daniel de Paula.

För mer information, kontakta gärna
Tommy Mårtensson
Partner, Branschansvarig Sverige, TMT - Teknologi, media och telekom