CFO Survey: Försiktig optimism bland svenska finanschefer

CFO Survey: Försiktig optimism bland svenska finanschefer

Svenska finanschefer uppvisar en avvaktande men försiktigt optimistisk syn på affärsmöjligheter och finansiella utsikter det kommande halvåret. Kostnadsreducering utgör högsta prioritet medan ekonomisk tillväxt ses som den största risken. Det visar höstens CFO Survey från Deloitte och SEB.

– I takt med att inflationen växlat ner har fokus under sommaren och hösten svängt mot effekterna av räntesänkningarna för hushåll, företag och tillväxtutsikter. Förutsättningarna för den ekonomiska utvecklingen 2025 ser god ut; USA bromsar in men måttligt, euroområdet växlar upp och svensk ekonomi gynnas av de snabbare räntesänkningarna och expansiv finanspolitik, säger Marcus Widén, ekonom på SEB.

Andelen finanschefer som ser affärsmöjligheterna som fördelaktiga de kommande sex månaderna minskar i höstens CFO Survey till 20 procent, från 24 procent i våras. Det betyder att indikatorn, eller nettobalansen mellan de som har en positiv syn och de som har en negativ syn, faller till -5, från 0 i våras.

– Affärsmöjligheterna har försämrats något jämfört med vårens undersökning, särskilt för företag inom byggbranschen och konsumentprodukter, där efterfrågan fortsatt är svag. Finanschefer bedömer dock affärsmiljön som varken särskilt positiv eller negativ, och många följer aktivt utvecklingen framåt, säger Robert Bergström, partner på Deloitte.

Prioriteringar och risker

Kostnadsreducering är, likt i våras, finanschefernas högsta prioritering. 69 procent av finanscheferna uppger kostnadsreducering som en prioritet, jämfört med 57 procent i våras. Därefter rankas organisk tillväxt och åtgärder för att förbättra kassaflödet högst.

Vad gäller risker anser 45 procent att ekonomisk tillväxt utgör en betydande risk de närmaste 12 månaderna. Det gör den till den mest betydande risken, följt av pressade marginaler och priser och vikande inhemsk efterfrågan. Finanscheferna uttrycker fortsatt oro över geopolitiska risker, med en faktor på 36 procent.

Prissättningsbeteende

Höstens undersökning ställer även frågor om finanschefernas syn på prissättningsbeteende. Med avtagande inflation och stabilisering av råvaru- och fraktkostnader anpassar företag sina prissättningsstrategier med fokus på att öka försäljningsvolymer snarare än marginaler.

– Särskilt inom konsumentprodukter, där marginalerna generellt är låga och priskänsligheten stor, förväntas prisjusteringarna vara försiktiga. För byggbranschen, som står inför fortsatt motvind, blir det svårare att föra vidare ökade kostnader till slutkund, vilket kan påverka prissättningen framöver, säger Marcus Widén.

Om undersökningen

CFO Survey genomfördes i september 2024 och bygger på ett antal frågor som presenterats för och besvarats av utvalda deltagare via ett webbaserat formulär. De finanschefer som deltagit i undersökningen representerar ett urval av större svenska företag från olika branscher. Undersökningen har genomförts sedan 2006.

Läs rapporten här.

Robert Bergström