Årets julhandel - rekord redan i november

Svenskarna börjar julhandla allt tidigare. Trots det har norska och danska konsumenter större framförhållning med sin julhandel. Det visar en undersökning om julhandeln i de nordiska länderna som genomförts av revisions- och konsultbolaget Deloitte. Även om julhandeln tar fart allt tidigare, pekar undersökningen ändå på att köplusten håller i sig ända fram till jul. - Svenskarna anser att handeln ska börja julskyltningen i november, för att få tid att hinna med allt innan julfirandet. Enligt Deloittes undersökning planerar sex av tio svenskar att inleda sin julhandel redan i oktober eller november. Det är en ökning med drygt tio procentenheter jämfört med resultatet från föregående års undersökning, berättar Lars Egenäs, Branschgruppsansvarig för Consumer Business, Deloitte. Norska och danska konsumenter har störst framförhållning med sin julhandel. Nästan 65 procent av norrmännen planerar att börja julhandla i oktober eller november. Motsvarande andel för danskarna är ännu högre; nästan 70 procent. Trots den tidiga starten på julhandeln lär trängseln i handeln veckorna innan jul ändå bli minst lika omfattande som tidigare år. Åtta av tio svenska konsumenter tror att de inte kommer att färdigställa sina julklappsinköp förrän tidigast mitten av december eller dagarna strax innan jul. Tendensen är densamma i övriga nordiska länderna. - Vi kan se att den nordiska julhandeln pågår under allt längre tid. I samtliga länder påbörjas julhandeln redan i oktober eller november, men avslutas inte förrän julen står för dörren. Eftersom julafton infaller på en måndag i år kan vi därför förvänta oss att många skjuter upp sin julhandeln till helgen direkt innan jul, säger Lars Egenäs. För mer information om undersökningen, kontakta gärna Lars Egenäs Branschgruppsansvarig, Consumer Business Deloitte Tfn 0733-97 21 78 Christer Ahlgren Press och PR Deloitte Tfn 0708-14 23 20