"Fly" av Sidney Leoni turnerar med Dansnät Sverige våren 2023. Foto: Åsa Lundén

En turné där Sidney Leoini låter oss uppleva Vaslav Nijinsky i dubbelt format

1900-talets början, en paradvåning i Paris. Lutad över sitt skrivbord och med pennan i ett krampaktigt grepp låter han sin oro rinna över sidbladen. Orden genomsyras av första världskrigets våda, sexuella tvångstankar och rädslan att förlora jobbet. De spretigt nedplitade bokstäverna tillhör honom, Vaslav Nijinsky – guds dansare.

Dansnät Sverige turnerar Fly av Sidney Leoni. En film- och dansföreställning som flätas samman till ett historiskt epos och tar oss med på en resa genom tid och rum. Vi får vi möta den legendariska danskoreografen Vaslav Nijinsky och följa hans karriär med ryska baletten, hans familjeförhållanden och hans idoga dagboksskrivande. Nedplitade texter som vittnar om en begynnande psykos, vilken inom snar framtid ska övergå i schizofreni.

I Fly sammansmälter fakta med fantasi, och konstnärer – både levande och döda – samlas för att påminna mänskligheten om vad de behöver mest av allt: Kärlek.

OM SIDNEY LEONI

Sidney Leoni är koreograf, dansare och filmare utbildad vid Toulon Opera, Sophia Antipolis University och dåvarande DOCH (Dans- och cirkushögskolan) i Stockholm. Med både Frankrike, Belgien och Sverige som bas arbetar han multidisciplinärt mellan scen- och filmprojekt.

Leonis verk bygger på publikens upplevelse och dess sensoriska och imaginära uppfattning. Han gillar att leka med gränslandet; mellan fiktion och verklighet, och som Fly, mellan dans och filmkonst.

SPELDATUM

12 april - Jönköping teater
15 april - Uppsala konsert & kongress
18 april - Dalateatern, Falun
20 april - Dansens hus c/o Hallen, Stockholm
21 april - Dansens hus c/o Hallen, Stockholm
23 april - Studio Acusticum/Dans i nord, Piteå
25 april - Västerås konserthus

MEDVERKANDE

Koncept, regi, koreografi: Sidney Leoni
Medverkande för liveframträdande: Elias Girod/Philip Berlin, Linda Blomqvist, Manon Santkin/Stina Nyberg, Sidney Leoni
Kostym: Jennifer Defays & Rachel Lesteven
Ljusdesign för liveframträdande: Tim Wouters
Filmmedverkande (i alfabetisk ordning): Alain Siebert, Alexandra Cismondi, Andros Zins-Browne, Aurélia Bézia, Aurélia Guinta, Christina Vantzou, Christine De Smedt, Eleanor Bauer, Elias Girod, Emilio Tomé, Estelle Gautier, Fabrice Pio, Guillem Mont De Palol, Halla Ólafsdóttir, Jaime Llopis, Manon Santkin, Marco Herløv Høst, Mette Ingvartsen, Mikko Hyvönen, Miriam Balloussa, Olivier Valkeners, Sidney Leoni, Stav Yeini, Xenia Ingvartsen Charmatz, Zoë Poluch
Berättad av: Caroline Donnelly, Caroline Mozzone, Descha Daemgen, Clive Mitchell
Filmkonst: Artur Castro Freire
Original musik: Yoann Durant, Sidney Leoni
Makeup: Valko
Längd: 82min

Ledning & administration: Caravan Production (Brussels, BE)
Administration: The Artist Cooperative Interim Kultur (Stockholm, SE) & Plate-Forme POLY (Paris, FR)
Samproduktion: Weld (Stockholm, SE), Kunstencentrum Buda (Kortrijk, BE), the National Choreographic Center of Caen (French Ministry of Culture and Communication, FR), Moderna Museet (Stockholm, SE) & Dansinitiativet (Luleå, SE)
Residens: Buda Kunstencentrum (Kortrijk, BE), the National Choreographic Center of Caen (FR), Weld (Stockholm, SE), Dansehallerne (Copenhagen, DK), Inkonst (Malmö, SE), STUK – Huis voor Dans, Beeld en Geluid (Leuven, BE), Pact Zollverein (Essen, DE), Howest – ’The level’ / Campus for Digital Arts and Entertainment (Kortrijk, BE), the National Opera House of Toulon (FR), Dansinitiativet/Luleå dance residency (SE), Kunstenwerkplaats (Brussels, BE) & Kaap (Bruges, BE)

Med stöd av: Kulturrådet, Konstnärsnämnden, the Flemish Community, the French Ministry of Culture (Dance Delegation), Stockholm stad, the French Institute in Sweden & the Arts Promotion Center Finland

Turnerar med Dansnät Sverige våren 2023

Ämnen

Dansnät Sverige är ett nationellt nätverk som drivs av viljan att visa angelägen danskonst - ett nationellt nätverk för den samtida danskonsten och dess publik.

VI BRINNER…
…för att människor ska kunna uppleva angelägen, intressant och spännande danskonst varhelst de bor i landet.

VI TURNERAR…
…runt 15 internationella och svenskproducerade föreställningar varje år som tillsammans ger 100-talet speltillfällen.

VI SAMPRODUCERAR…
…dansföreställningar för att stärka danskonstnärernas produktionsförhållanden och förankra det konstnärliga arbetet i en lokal kontext.

VI UTVECKLAR…
…kunskap på och utanför scenen genom fortbildning i scenteknik och kommunikation samt genom publiksamtal, workshopar och seminarier.

VI ÄR…
…ett fristående nätverk där dansscener, institutioner, regionala dans- och musikverksamheter samt kommunala och regionala kulturförvaltningar samverkar för att stärka danskonsten genom att stimulera till ökat intresse och nyfikenhet och stärka och bygga nationella strukturer för den samtida danskonsten

Malin Lundstedt

Presskontakt Producent

- det ledande nationella nätverket som skapar en hållbar framtid för danskonsten och dess publik

Dansnät Sverige är landets ledande turnéorganisation med fokus på svensk och internationell danskonst. Nätverket består av dansscener, institutioner, regionala dans- och musikverksamheter samt kommunala och regionala kulturförvaltningar som samverkar för att presentera danskonst till publiken i hela landet. Dansnät Sverige arbetar även med samproduktion och kompetenshöjande aktiviteter inom danskonst och arrangörskap. Dansnät Sveriges kansli är placerat på Dansens hus i Stockholm och verksamheten delfinansieras av Kulturrådet.

Dansnät Sverige

Gumshornsgatan 2C