Sverige och NATO: En ny era för defensetech

Sverige och NATO: En ny era för defensetech

Sveriges medlemskap i NATO har öppnat upp för nya möjligheter för svenska företag inom defencetech-sektorn. Denna sektor, som omfattar allt från cybersäkerhet till vapenkomponenter och material, är en snabbt växande mångmiljardindustri.

-Rysslands invasion av Ukraina har förändrat synen på försvarsindustrin, säger Stefan Granlund, Head of Growth, Danske Bank Sverige. Medlemskapet i NATO har ökat satsningarna på försvaret och lyft fram försvarsindustrin som en viktig del av S i ESG. Beställningarna från marknaden har ökat, inte minst från FMV och detta har lett till ökat intresse från både riskkapital och entreprenörer, säger Stefan.

Välfungerande ekosystem

Sverige har en stark grund med ett välfungerande ekosystem av innovativa bolag, finansiärer och statliga aktörer. Men för att bli ledande inom defencetech krävs kapital, regelverk och samverkan med aktörer från den inre marknaden.

- Danske Bank har aktivt arbetat med att bygga broar och stärka ekosystemet för att öppna dörrar för innovativa bolag vars civila produkter kan användas i en militär kontext. Det är också denna typ av bolag som är högintressant för NATO då den befintliga tekniken kan accelerera försvarsförmågan, säger Stefan.

Innovationsfond innebär stora möjligheter

NATO-medlemskapet möjliggör finansiering genom NATO:s innovationsfond på 1 miljard euro vilket kan ge svenska startups inom områden som AI, kvantteknologi, rymdteknologi och bioteknik en unik potential att växa och utvecklas.

-För att bli världsledande inom defencetech är det avgörande att Sverige snabbt utvecklar en strategi för att ta vara på den potential som finns.Genom ett förnyat fokus och samarbete mellan staten, banker och riskkapital kan Sverige kan skapa de rätta förutsättningarna för svenska defencetech-bolag att blomstra och bidra till både landets säkerhet och välstånd, säger Stefan.

Kopplat till det tycker även Stefan att anskaffningsprocessen ytterligare behöver förbättras och kortas ned för att tekniken som inhandlas fortsatt skall vara relevant när den väl kommer ut på förband.

-Det är dags att ta steget fullt ut in i denna nya era för svensk defencetech, avslutar Stefan.