Kina behöver mini-bazooka med ekonomiska stimulanser

Kina behöver mini-bazooka med ekonomiska stimulanser

Kinesisk ekonomi utvecklas oroväckande svagt. Nya siffror visar på rekordlåg inhemsk konsumtion för kvartalet, fallande bostadspriser och ökad arbetslöshet. Målet på 5 procent BNP-ökning är i fara. Nu ökar pressen på det kinesiska ledarskapet att sätta in kraftfulla åtgärder för att bryta den nedåtgående trenden i kinesisk ekonomi, men erfarenheter från finanskrisen 2008 gör att man är tveksam till att öppna plånboken.

I ett internationellt perspektiv bidrar den minskade inhemska efterfrågan i Kina till överproduktion och sjunkande exportpriser – faktorer som kan bidra till sjunkande inflation.

Allan von Mehren, är chefsanalytiker och Kina-expert på Danske Bank. Han kommenterar kinesisk ekonomi och finns tillgänglig för intervjuer genom Danske Banks presstjänst.

Danske Bank Sverige Presstjänst

Danske Bank Sverige

Danske Bank är en av Nordens ledande finanskoncerner med mer än 4 miljoner privatkunder. Utöver verksamhet i Norden är koncernen även närvarande i Nordirland, Irland, England, Finland, Tyskland, Polen, Luxemburg.

Danske Bank Sverige

Norrmalmstorg 1