Oikos - ny, gudomligt god grekisk yoghurt från Danone – Lätt att älska, omöjlig att dela!

Danone välkomnar sommaren och härliga stunder i solen med Oikos, en krämigt god grekisk yoghurt i praktisk portionsförpackning. Sommaren bjuder på många tillfällen att kunna njuta av något gott tillsammans. Oikos passar bra som exempelvis dessert på picknicken eller som ett lyxigt mellanmål på stranden och finns i tre goda smaker: sötad naturell, med jordgubbssylt och med persikosylt.

Oikos har en frisk och krämig smak och är en god nyhet för alla som tycker om dessertyoghurt och vill unna sig något lyxigt ibland. Grekisk yoghurt är ett somrigt efterrättsalternativ med högre protein- och fetthalt än vanlig yoghurt. En varm sommardag är Oikos perfekt att ha med sig ut i det gröna eller att avnjuta som en svalkande avslutning på en god middag.

-       Oikos är en underbart god yoghurt som nu äntligen kommit till Sverige, säger Ing-Marie Viklund, hälsoexpert på Danone. För oss på Danone är det självklart att njutning är en del av ett hälsosamt liv. Därför är vi glada att nu kunna erbjuda en riktigt god och krämig grekisk yoghurt att kunna njuta av vid speciella tillfällen.

Oikos har funnits i många länder, bland annat i Spanien, sedan några år tillbaka. Där har den grekiska yoghurten snabbt blivit en mycket populär produkt. Många svenskar har provat Oikos utomlands under semestern och den silkeslena grekiska yoghurten har varit en efterfrågad favorit hos många.

Nu finns Oikos i svenska butiker och säljs som två-pack där varje bägare innehåller 125g. Rekommenderat cirkapris för ett två-pack är 15,90 kronor.

För mer information, vänligen kontakta:
Ing-Marie Viklund, Health Affairs Manager, Danone
Telefon: 072 - 722 90 99
E-post: ing-marie.viklund@danone.com

Om Oikos
Oikos är en grekinspirerad yoghurt i portionsförpackning som finns i tre olika smaker; sötad naturell, med jordgubbssylt och med persikosylt. ”Oikos” är gammalgrekiska och betyder hus eller familj. Oikos är en yoghurt som man gärna njuter av i sällskap, till exempel med familjen eller med vänner. Produkten Oikos finns sedan tidigare under namnet Grego på den internationella marknaden och lanseras på den svenska marknaden under namnet Oikos by Grego för första gången våren 2012. Oikos är en njutningsprodukt från Danone vars mission är ”Hälsa genom mat till så många som möjligt”. Danones övertygelse är att även njutning är en viktig del av ett hälsosamt liv.

Danone är världens ledande mejerikoncern och finns idag i 120 länder. Danone är även ett forskningsintensivt företag inom framför allt nutrition och probiotika. Företagets grundmission är: ”Hälsa genom mat till så många som möjligt”. Danone grundades 1919 av läkaren Isaac Carasso  i Barcelona. Hans yoghurt såldes på apotek och var framför allt till för barn med magproblem. Isaac Carasso döpte sitt företag till Danone efter sonen Daniels katalanska smeknamn.

Danone har funnits på den svenska marknaden sedan 1999 och säljer idag sex av koncernens många varumärken: Actimel, Activia, Danonino, Danette, Danio och Oikos. Sedan 2010 har Danone även majoritetsägande i ProViva AB.