Tulip lanserar bacon med kött från svenska gårdar

Tulip lanserar bacon med kött från svenska gårdar

Just nu råder det baconbrist i hela Sverige. En av få leverantörer som fortfarande kan erbjuda bacon är Danish Crown Foods Sweden som nu byter till svenskt kött i två artiklar för sitt varumärke Tulip.

Under de senaste dagarna har svenska medier rapporterat om den rådande bristen på bacon i dagligvarubutiker över hela landet. Anledningen uppges vara en kombination av torkan under sommaren 2018 och svinpesten i Kina. För att möta den ökade efterfrågan lanserar Danish Crown Foods Sweden nu två baconartiklar med svensk råvara – Tulip Bacon 125g och Tulip Bacon 140g.
– Under den senaste tiden har vi noterat ett ökat köptryck på bacon, vilket säkert kan kopplas till den minskade tillgången som nu har blivit omskriven i medier. Vi har producerat bacon sedan 1912 och vår leveranssäkerhet är hög, säger Fredrik Andersson, vd Danish Crown Foods Sweden.

Framställt från svenskuppfödda grisar
Köttet kommer från grisar som är uppfödda och slaktade i Sverige. För att uppnå bästa möjliga smak och kvalitet har slutprodukten framställts genom traditionell bokvedsrökning. Förädlingen sker i koncernens fabrik i Tyskland.
– Vi är stolta över vår styrka från jord till bord, både gällande köttråvaror och charkprodukter. Samtidigt vill vi ständigt bli bättre och skräddarsy vårt erbjudande efter den svenska marknaden. Vi arbetar därför med att växla till svensk köttråvara i fler baconartiklar, avslutar Fredrik Andersson.

Danish Crown är ett modernt livsmedelsföretag inom kött- och chark. Danish Crown är ett bolag ägt av de danska bönderna med försäljning i 120 länder världen över. Vår vision är att genom enkla måltidslösningar bidra till att skapa en lyckad vardag för liten och stor. Danish Crown Foods Sweden har ca 40 anställda och en omsättning på ca 700 msek. Vi har en stark marknadsposition i dagligvaruhandeln och foodservice. Våra kunder är de stora dagligvarukedjorna, fastfoodkedjor, lunchrestauranger och storkök.

Johan Fridefors

Concept Manager 0709655066