Dalhalla. Foto: Daniel Eriksson

Säsongspremiär i Dalhalla och arbetet med hållbarhet

Ikväll, fredagen den 28 juni, går premiären av stapeln och vi öppnar grindarna till Dalhalla! Inga mindre än rocklegenderna ZZ Top inviger säsongen och supportar gör Stockholmsbandet Grand Mojo.

Sommaren 2024 är fylld av ett både brett och långt program som inkluderar stora uppsättningar som We Will Rock You; succémusikalen som baseras på låtar av Queen och med en rockensemble som består av Sarah Dawn Finer, Viktor Norén, Dotter och Alexander Lycke med flera. Efter alla år på Dalhallascenen bjuder även Robert Wells för första gången in till festival tillsammans med Rhapsody In Rock-ensemblen bestående av dansare, körare och en stor orkester. I år med ett stjärnuppbåd av gäster, bland annat Glenn Hughes/Deep Purple, Johnny Logan King of Eurovision, Tommy Johansson/ex Sabaton, Gladys Del Pilar och nya supergruppen Queens. Från USA kommer även Grammy-vinnaren och countrystjärnan Billy Dean.

I årets program ser vi även lokala stjärnor som Björn Dixgård från Borlängebandet Mando Diao som tar med sig Malmö Symfoniorkester till uppsättningen av Infruset - själens skrubbsår, hyllningsbandet P-Floyd, Dalarnas popdrottning Miss Li och den omtalade uppsättningen av Kristina från Duvemåla som dessutom kammade hem priset för Årets liveupplevelseDalecarlia Music Awards 2023 – Dalarnas egen Grammisgala.

Vi har folkkära Tommy Körberg, Tomas Ledin och Eldkvarn, samt Sverigetopparna Molly Sandén & Victor Leksell som för första gången kommer till Dalhalla och bjuder på en gemensam konsert!

Programmet är fullt av godbitar, likaså festivalens utbud av mat och dryck. I år lägger Dalhalla dessutom i en extra växel i hållbarhetsarbetet där man helt har slutat servera mat och dryck på engångsplast och använder nu istället en miljövänligare papp. För att minska användandet av plast och bidra till en ren och hållbar miljö, anser Dalhalla att detta är ett steg i rätt riktning.

"Vi fortsätter vårt hållbarhetsarbete och har i år lagt i en extra växel genom att sluta servera mat och dryck på engångsplast som sedan slängs. Istället jobbar vi med en miljövänligare papp som vi serverar all mat och dryck på från restaurangerna i Dalhalla. Den dryck som finns att köpa i Dalhallas försäljningsställen är i PET-flaskor och burkar istället för glas, eftersom PET har ett lägre CO2-utsläpp vid frakt än glas. För PET och burkar finns även ett hållbart retur och pantsystem som idag är det mest miljövänliga alternativet", berättar Samuel Stålhandske, Food & Beverage Manager på Rättvik Event AB (Dalhalla, Magasinet Falun och Rättvik Arena).

"Dalhalla är i grunden ett stort återbruk. Vår uppgift är att förvalta denna arena och föra ett hållbarhetsarbete som medför att Dalhalla kan fortsätta att utvecklas och bevaras", tillägger Conny Gesar, styrelseordförande för Rättvik Event AB.

Läs mer om Dalhallas hållbarhetsarbete här.

Program Dalhalla 2024
28 juni: ZZ Top