Åk tåg med Dalatrafiks kort och biljetter från 1 juni.

Åk tåg med Dalatrafiks kort och biljetter från 1 juni

Stora förändringar av kollektivtrafiken pågår i Dalarna. Från och med 1 juni blir alla våra kort och biljetter giltiga på Tåg i Bergslagen i Dalarna.

Dalatrafik har i samarbete med förare, trafikföretag och kommuner successivt infört förbättringar i kollektivtrafiken baserat på ett åtgärdsprogram med 34 punkter.

Här ingår förbättrad punktlighet, översyn av bytetider, anpassning av biljettutbud till nya resvanor, bättre service med mera. Förbättringarna har successivt införts från och med hösten 2023.

Nu är det dags för nästa del i förbättringsarbetet. Dalatrafik och Tåg i Bergslagen har nu kommit överens om att alla våra kort och biljetter blir giltiga på Tåg i Bergslagen i Dalarna från och med 1 juni 2024.

– Biljettharmoniseringen mot Tåg i Bergslagen ser vi som ett viktigt första steg i vårt erbjudande att förbättra möjligheter för resenär att åka kollektivtrafik inom Dalarna i ännu större utsträckning, oavsett om det är buss eller tåg, säger Erland Grundberg, förvaltningschef på Dalatrafik.

Framöver kommer även buss- och tåganslutningar att ses över för att optimera restiden för hela resan.