Vi måste säkerställa effektiva transporter

Vi måste säkerställa effektiva transporter

För att behålla och utveckla vår attraktionskraft måste vi säkerställa effektiva transporter till och från vårt län. Därför är det glädjande att flygbolaget City Airlines tagit initiativ till ett nytt innovativt koncept inom flygtransportnäringen där vår region förväntas utgöra en viktig komponent i systemet. Det skriver Sture Ericsson, VD för Stiftelsen Teknikdalen, i månadens E-nyhetsbrev.

Vi har mycket att vara stolta över i Dalarna och den miljö vi kan erbjuda både våra besökare och invånare är i många stycken unik. Men för att behålla och utveckla vår attraktionskraft måste vi säkerställa effektiva transporter till och från vårt län.
Det skriver Sture Ericsson, VD Stifteslen Teknikdalen, i månadens E-nyhetsbrev.

Konceptet bygger bla på en stark regional förankring och lokalt ägarskap. Genom att knyta ihop bolagets nuvarande nav på Göteborg/Landvetter med ett antal flygplatser ska ett omfattande transportsystem etableras som inbegriper flera europeiska destinationer. För Dalarnas del planeras trafik till både Borlänge och Mora flygplatser. För att skapa den nödvändiga drivkraften att attrahera passagerare i tillräcklig omfattning  ska ett regionalt marknadsbolag,” Air Dalarna”, med lokalt ägande etableras.  Fullt utbyggt kommer inte bara regionens invånare att kunna nå de viktigaste punkterna i Europa utan ca 65 miljoner européer kommer att kunna erbjudas möjligheter att resa till vår fantastiska region på ett smidigt och effektivt sätt.

Genom att Stiftelsen Teknikdalen fått i uppdrag att introducera projektet för lokala investerare i regionen har jag personligen engagerat mig i frågan.  Efter att tidigare varit verksam inom flygsektorn i många år kan jag konstatera att detta är ett av de mest spännande och nydanande intiativ som tagits inom branchen. Det är en förmån att vår region erbjuds bli en del av detta och jag hoppas innerligt att vi i Dalarna kan attrahera nödvändigt kapital för att få konceptet att ”flyga”.

Lyckas vi med detta har vi kommit en bra bit på vägen när det gäller att uppnå en av regionens målbilder nämligen att ”Dalarna 2016 lever i ett aktivt och vardagligt utbyte med omvärlden – ett utbyte som underlättas av ständigt förbättrade kommunikationer” (utdrag ur Dalastrategin).

Sture Ericsson
VD, Stiftelsen Teknikdalen