Var en del av lösningen på The Meeting Point 24-25 juni i Borlänge! #tmp13

Var en del av lösningen på The Meeting Point 24-25 juni i Borlänge! #tmp13

Nu på måndag-tisdag, efter midsommar, äger The Meeting Point rum på Studenternas Hus i Borlänge. Ett hundratal deltagare från hela Sverige samlas för att bli inspirerade och för att själva vara en del av lösningen på olika samhällsutmaningar.

The Meeting Point handlar ytterst om nya sätt att samarbeta och lära oss saker, att hitta och skapa synergier (win-win-situationer) och att ha roligt under tiden som vi tillsammans tar oss närmare en bättre och mer hållbar värld. The Meeting Point är också en arena för innovation och transparens för företag och organisationer som vill ta hållbarhetsutmaningar på allvar.

Programmets innehåll

Måndagen den 24/6 är fylld av inspiration och trendspaning kring hållbarhet och innovation samt gruppövningar kring kreativitet och delaktighet. Per Grankvist, www.pergrankvist.se, Arne Forstenberg och Sven Heijbel, www.globalfocus.net, samt Karin Nordström, www.hellolittlefuture.com, föreläser.

Våra workshopledare är Kaospiloter, vilket betyder att de är proffs på grupprocesser. De förbereder deltagarna för tisdagens workshops genom ett antal övningar i delaktighet, lyssnande och autentiskt ledarskap.

Under kvällen inspirerar Pär Holmgren och Staffan Lindberg m.fl. och Loney Dear ger en av mycket få konserter under 2013 (separata biljetter finns för kvällseventet).

Tisdagen den 25/6 ägnas helt åt workshops kring fyra olika hållbarhetscase där deltagarna får möjlighet att bidra med sina idéer. De fyra case som bearbetas under tisdagen presenteras av Borlänge kommun, Högskolan Dalarna, Företagsinkubatorn och

Case 1: Borlänge kommun: Vad händer i mötet mellan olika kulturer? Hur kan vi Borlängebor lära av varandra och stimulera till nya sätt att mötas och umgås på?

Case 2: Högskolan Dalarna: Vad är det som krävs för att Högskolan Dalarna ska bli en magisk utbildningsinstitution som lockar till lärande och utveckling? Vad ska till för att Högskolan Dalarna blir unikt som lärosäte?

Case 3: Företagsinkubatorn: Är hållbar tillväxt en paradox eller en vägen framåt?

Case 4: Hur kan man driva en independent-festival som överlever? Casepartner blir klart under torsdagen. Joppe Pihlgren företräder caset på plats.

Mer info om casen finns (och uppdateras) på www.themeetingpoint.se/case

Pressträffar

Pressen inbjuds att delta under hela TMP13, men speciellt till pressträffarna på måndagen kl. 10.40 i samband med kaffepausen och på tisdagen kl. 16.00 då resultaten av workshoparna redovisas.

Det finns fortfarande platser kvar

Biljetter till The Meeting Point köps via www.themeetingpoint.se/biljettinfo eller genom att kontakta Event Manager Marcus Lind: marcus.lind@themeetingpoint.se / 070-6672282. Det går även att betala vid ankomst på måndag morgon.

För mer information
Kontakta Marcus Lind 070-667 22 82 eller gällande media; Ann-Louise Larsson, 070-695 62 92.