PlaygroundSquad Falun första utbildningen i världen med utvecklingsenheter för Playstation 4.

Idag avslöjar spelutbildningen PlaygroundSquad i Falun att de är först i världen med att erbjuda sina studenter utvecklingsenheter för Sony Playstation 4. Enheterna ger studenterna möjlighet att utveckla spel till spelkonsolen som släpptes för bara ett par veckor sedan, på samma sätt som de tidigare har genomfört spelutvecklingsprojekt till bland annat PlayStation 3, PlayStation Portable och Playstation Vita.

Utbildningens nära samarbete med Sony Computer Entertainment Europe och World Wide Studios Europe har gett dem Playstation First status, vilket innebär att PlaygroundSquad är en ledande partner inom Sony’s internationella utbildningsprogram. Utmärkelsen ges till utbildningar som ligger i framkant gällande spelutveckling och innovation. I det nära samarbetet med Sony ges även möjlighet för studenterna att publicerade spel som utvecklats under utbildningen på Playstation Store. Hittills har fyra studentprojekt blivit publicerade.

PlaygroundSquad är en 2 årig kvalificerad yrkeshögskoleutbildning inom spelutveckling. Utbildningen bedrivs i nära samarbete med ledande spelutvecklingsföretag i Sverige såsom DICE, Avalanche och ROVIO. PlaygroundSquad utbildar 3D grafiker, spelprogrammerare och speldesigner. 85 % av de studerande får jobb i branschen inom 6 månader, och ungefär 15 % av Sveriges spelutvecklarpersonal består av studenter med en examen från utbildningen.

Under 2012 växte Svenska spelutvecklares omsättning med 60 procent till 3,7 miljarder kronor. En tillväxt på 215 procent 2010-2012. Sysselsättningen ökade med 30 procent 2012. Allt tyder på att svensk spelutveckling fortsätter att växa men en av de största utmaningarna är tillgången till kompetenser, står att läsa i Spelutvecklarindex 2012 som ges ut av Dataspelsbranschen.

Linnea Agné, Utbildningsledare, PlaygroundSquad linnea@tension.se 023-298 55