Ny resurs i jakten på goda idéer

Ny resurs i jakten på goda idéer

Helen Gustafsson tar över arbetet med Business Start och scoutingen efter nya affärsidéer. Till Företagsinkubatorn kommer företag som har en affärsidé med tillväxtpotential. Det kan vara nystartade företag, men också befintliga som vill nå ut med en ny produkt eller på en ny marknad.
För att hitta entreprenörer med bra affärsidéer görs en så kallad idéscouting runt om i Dalarna genom besök och skräddarsydda workshops.

Fem snabba frågor till Helen:

Vem är du?
Jag heter Helen Gustafsson och bor i Borlänge, är sambo. Jag är civilekonom och har en bakgrund från hotellvärlden. Målmedvetenhet blandat med spontanitet, mycket skratt och glädje är viktiga element i mitt liv.

Vad har du gjort tidigare?
Jag har drivit hotell under flera år. De senaste åren har jag jobbat med affärsutveckling i små och medelstora företag. Jag har även varit rådgivare för nya företagare via Nyföretagarcentrum. Där har jag mött människor med fantastiska, lite galna och utvecklingsbara affärsidéer.

Hur kan en bra idé se ut?
En bra ide för inkubatorn är en affärsidé med stor tillväxtpotential. Det kan vara en innovativ produkt, men det kan lika gärna vara en tjänst som är annorlunda och unik i sitt utförande. Vi tittar mycket på teamet i företaget och dess tillväxtpotential. Vi måste också bedöma om inkubatorn är rätt resurs för företaget.

Hur är entreprenörandan i regionen?
Den är väldigt bra tycker jag. Det finns otroligt många människor med spännande idéer som jag får förmånen att träffa i den här rollen. Det finns en anda att verkligen vilja.

Nämn en förebild inom företagarvärlden?
Då måste jag såklart, som så många andra, nämna Ingvar Kamprad och Per Holknekt, Odd Mollys grundare. I Dalarna har vi entreprenören Åke Hörnell som gjort ett fantastiskt jobb med sina idéer. Jag skulle också vilja nämna Åsa Westlund och Nygårdsanna, två riktigt kreativa förebilder.
Sen tycker jag att alla företag i Inkubatorn är bra förebilder, bara genom att våga. De är sanna entreprenörer som tror starkt på sin affärsidé, har modet att satsa och kraften att genomföra sina visioner.

Läs mer om Stiftelsen Teknikdalens Företagsinkubator.