De deltagande industrierna och företag som är föremål för matchning i den Cirkulära Industriacceleratorn träffades på Dalarna Science Park.

Nu startar Dalarnas största satsning på cirkularitet någonsin - för den regionala gröna omställningen

I våras lanserade Dalarna Science Park en Cirkulär Industriaccelerator - den enda i sitt slag i Sverige. Syftet är att matcha etablerade industrier med start-ups för att främja cirkularitet och nya affärsmöjligheter. Enkelt uttryckt – hitta entreprenörer som kan ta tillvara på industriernas avfall och restströmmar och omvandla detta till något långsiktigt hållbart. De första matchningarna mellan industri och start-ups är nu genomförda och industriföretagen SSAB, Arctic Paper och Gevalia mötte under tisdagen de företag som vill arbeta med restströmmar från respektive industri.

Detta är en historisk dag och ett historiskt initiativ. Roligt att vi i Dalarna nu tar initiativ och genomför en så samlad satsning på cirkularitet för den gröna omställningen. Genom vår Cirkulära industriaccelerator som också sträcker sig utanför Dalarnas gränser har vi startat ett industriellt återbruk som kommer att gagna alla parter som deltar. Både monetärt och långsiktigt hållbart, säger Angelica Ekholm, VD, Dalarna Science Park.

Under de två kommande åren ska regional industri få möjlighet att hitta entreprenörer från hela världen som kan bidra till att ta tillvara restströmmar. Den 17 september träffade de deltagande industrierna i premiäromgången, Arctic Paper, Gevalia och SSAB de start-ups och företag som är föremål för matchning i en första omgång. Samlingen ägde rum hos Dalarna Science Park i Borlänge.

Mia Eriksson, plats- och produktionschef på SSAB i Borlänge, ser fram emot att låta andra aktörer dra nytta av SSABs restströmmar.

‒ Vi har restströmmar som SSAB tar vara på själva idag. Det finns också restströmmar som deponeras, där SSAB vet att det finns ett värde men inte har möjlighet att omvandla det till en produkt på egen hand. Vi är mitt uppe i vår omställning till fossilfri stålproduktion och hållbarhetsarbetet är mer centralt än någonsin, men vårt huvudfokus ligger inte på just dessa frågor. Vi är mycket glada om vi kan hitta samarbeten med andra parter som har bra idéer - cirkularitet är jätteviktigt för SSAB.

De matchade företagen och industrin kommer inom ramen för acceleratorn att få hjälp att utveckla hållbara affärsmöjligheter i tillvaratagandet av industrins restströmmar. Det kan bland annat handla om innovationsledning, nätverk, marknadsexponering, extern teknisk expertis, samarbetsstöd, tillgång till testmiljöer och hjälp med att hitta finansiering.

‒ Nätverk och samarbeten av den här typen är avgörande för att minska CO2-utsläppen. Möjligheten att göra detta tillsammans är nyckeln till framgång i omställningen, där samarbete är vägen framåt, säger Helene Wittesjö från GreenIron.

Arbetet kommer nu att pågå i sex till nio månader. Rekryteringen av start-ups sker både nationellt och internationellt.

Fakta

Den Cirkulära Industriacceleratorn som nu startar i Dalarna är den enda acceleratorn i Sverige som fokuserar på restströmmar från olika sorters industrier.

Acceleratorn är medfinansierad av Europeiska unionen samt Region Dalarna.

Företag som deltog på träffen

Behovsägarna Gevalia, Arctic Paper och SSAB samt följande start-ups och företag som är föremål för matchning.

Anferra

Anferra använder innovativa metoder för resurseffektiv återvinning av avfall från stålindustrin till järnklorid.

www.anferra.com

GreenIron

GreenIron, som grundades 2019, utvecklar en innovativ teknologi som med hjälp av vätgas, istället för kol, kan återvinna järn, stål och andra metaller från metall- och gruvindustrin. Processen är helt koldioxidfri, då det endast bildas vatten som restprodukt.

www.Greeniron.se

Allogro

Allogro utvecklar odlingssubstrat med cirkulära råvaror, och system med återanvändning av odlingsjord i den idag fossilbaserade odlingsbranschen.

Terrible Twins

Terrible Twins skapar produkter som främjar naturligt välbefinnande och bidrar till vackra hem, med ett djupt engagemang för vår vackra planet, rättvisa och socialt ansvar.

www.terribletwins.se

Proligreen

Proligreen är en deep-tech startup från Kungliga Tekniska högskolan som fokuserar på att ersätta fossila kemikalier med hållbart lignin inom skönhets- och byggapplikationer.

Ytterligare tre företag deltar i matchningsprocessen, men kunde inte medverka vid kickoffen.

För mer information vänligen kontakta

Angelica Ekholm, vd Dalarna Science Park
angelica.ekholm@dalarnasciencepark.se