Nu lyfter vi Dalarna som modern karriärregion

Nu lyfter vi Dalarna som modern karriärregion

Dalarna befinner sig i en spännande utveckling just nu. Region Dalarna har sammanställt att vi för närvarande har 25 investeringar i vår region över 50 miljoner kronor på gång och en del av dessa är miljardinvesteringar.
I Dalarna har vi många världsledande företag som till exempel Hitachi Energy, Boliden, SSAB och Stora Enso Fors, starka industriföretag som behöver ny kompetens för att fortsätta kunna bidra till Dalarnas, Sveriges och världens hållbara tillväxt. Dalarna måste då vara en region som attraherar ny arbetskraft.
Den gemensamma satsningen ”In Dalarna” ska öka intresset och synligheten av Dalarna som en modern karriärregion. Satsningen sker i samarbete med dessa företag samt en rad andra organisationer genom Dalarna Science Park.

Ny kompetens till Dalarna är avgörande för industrins utveckling

Med den utveckling vi ser i nya investeringar och expansion för en rad företag i Dalarna samt det faktum att vi Dalarna har en utmaning med stora pensionsavgångar i närtid, kan vi de närmaste fem åren summera till att 4000–5000 personer kommer att anställas inom enbart industrin i Dalarna. För att lyckas med dessa rekryteringar måste vi nå fler med budskapet om att Dalarna har en spännande näringslivsstruktur och att intressanta jobb finns här. Detta arbete sker i samverkan mellan företag, organisationer och länsaktörer.

In Dalarna” synliggör Dalarna för ny kompetens

In Dalarna är en gemensam kraftsamling för ökad attraktivitet och kännedom om företag och karriärmöjligheter i Dalarna. Detta ska leda till att fler flyttar in och stannar i Dalarna, vilket är avgörande för industrins och näringslivets utveckling.

Tillsammans med ledande industriföretag i Dalarna; Boliden, Hitachi Energy, SSAB samt Stora Enso Fors ingår Högskolan Dalarna, Rekryteringslots, Mellansvenska Handelskammaren samt Region Dalarna och Sparbanksstiftelsen Dalarna i en gemensam satsning under ledning av Dalarna Science Park. Med i arbetet finns också aktörer som Samarkand2015 samt Visit Dalarna.

‒ Att arbeta tillsammans är nyckeln till att nå framgång om Dalarna ska kunna hävda sig som tillväxtregion. Det är ett ständigt pågående arbete men med starka industriföretag med stora orderingångar drivs utvecklingen på. Vi måste synas och höras i stark konkurrens med övriga Sverige, säger Angelica Ekholm, VD på Dalarna Science Park

Sommaren lockar besökare som också kan attraheras till våra företag

Dalarna är Sverige fjärde största besöksregion och redan nu under sommaren inleds arbetet med att marknadsföra Dalarna som en modern karriärregion.

‒ Under sommaren strömmar besökare till Dalarna. Det är fotbollscuper, festivaler, konserter mm. Genom marknadsföring på infartstavlor, event och andra platser visas nu Dalarna upp med den livskvalitet som länet erbjuder samt det faktum till att vi faktiskt har nära till det mesta i kombination med att det finns en rad spännande karriärmöjligheter här, säger Ann-Louise Larsson, projektledare på Dalarna Science Park.

In Dalarna” bygger på den satsning som gjordes genom projektet Attraktiv industriregion under 2022 - 2023. Då gjordes djupintervjuer med industriföretag, attitydundersökningar med drygt tusen unga personer både i och utanför Dalarna om bilden av Dalarna. En strategi om nästkommande steg togs fram tillsammans med näringsliv och representanter från samhällsaktörer, kommuner och region samt en verktygslåda med grafisk profil och bilder. Detta material ligger nu till grund för det fortsatta arbetet med ”In Dalarna”.

Satsningen inleds under 2024 och ska:

• lyfta fram Dalarna som en intressant och attraktiv arbetsmarknadsregion.

• öka kännedomen om Dalarna som karriärregion.

• ge näringslivet förutsättningar att attrahera och rekrytera efterfrågad kompetens.

• undersöka Intresse och förutsättningar för en organisation kring inflyttar- och/eller medflyttarservice samt inflyttaraktiviteter i de kommuner som idag saknar detta.

• stärkt samverkan mellan företag, kommuner, organisationer och akademi gällande kompetensförsörjning

indalarna.se

Se även tidigare arbete: