Matchmaking på världskonferens

Matchmaking på världskonferens

I juni samlas några av världens absoluta toppnamn när det gäller entreprenörskaps- och innovationsforskning i Stockholm på konferensen ICSB (International Council for Small Business). Forskare, beslutsfattare och entreprenörer diskuterar tillväxt ur ett globalt perspektiv. Inledningstalare är KI-professorn Hans Rosling, som utsetts till en av världens mest inflytelserika globala tänkare.

För företagen kommer en särskild arena att skapas för matchmaking ( förbokade affärsmöten), Baltic Business Arena. Under 16-17 juni kommer arenan att myllra av möten mellan företag, forskare och finansiärer som vill passa på att öka sitt nätverk, särskilt i Östersjöregionen.

Det går att urskilja en ”grön tråd” bland utvalda sektorer för matchmakingen. Den riktar sig framför allt till företag inom clean-tech, förnyelsebar energi, IT men även hälsa och hållbart byggande.

-Det är sektorer som är intressanta och relevanta världen över och inte minst i Östersjöregionen, säger Lena Stenberg på Tillväxtverket, vice ordförande i ICSB-konferensen.

-Vi vet av erfarenhet att matchmaking är ett effektivt och tidsbesparande sätt för företag att hitta bra, nya kontakter för framtida affärer, säger Carina Lahall, projektledare på Almi Företagspartner Mälardalen, som samordnar Baltic Business Arena i samverkan med Tillväxtverket, Sida Östersjöenheten och Enterprise Europe Network.

Enterprise Europe Network är ett företagsrådgivningsnätverk som finns i 45 länder världen över.

-Det görs mycket bra inom nätverket, men alla har inte upptäckt det ännu. Vi gör här en rejäl satsning på att visa upp och erbjuda konkret nytta för företag, säger Lena Stenberg, som vill uppmana alla företag inom de angivna sektorerna att komma till konferensen på nybyggda Stockholm Waterfront.

-Internationalisering är ett måste för företag som vill växa idag och det är sådana här tillfällen man ska dra nytta av och visa upp sig, säger hon.

Mer information om Baltic Business Arena: www.b2match.eu/balticbusiness

Mer information om världskonferensen ICSB: www.icsb2011.org

Enterprise Europe Network i Dalarna och Gävleborg med kontor på Stiftelsen Teknikdalen i Borlänge är aktiva genom att hjälpa de företag från GävleDala-regionen som vill vara med på matchmakingen. Är du intresserad kontakta marie.ericson@teknikdalen.se