Nya utbildningar i Spelutveckling/Interaktiva medier på Lugnetgymnasiet i Falun med start ht 2008

Lugnetgymnasiet startar till hösten 2008 nya utbildningar inom området spelutveckling/interaktiva medier. Utbildningarna ligger under medieprogrammet och teknikprogrammet. Teknikprogrammet – Spelutveckling Teknikprogrammet är en studieförberedande teknikutbildning. Spelutveckling är en profil inom programmet som är inriktad mot programmering av dataspel. Eleverna läser flera programmeringskurser men också kurser inom digitalt skapande och webbdesign. Medieprogrammet – Spelutveckling/Interaktiva medier Spelutveckling/Interaktiva medier är en valbar fördjupning inom medieprogrammet. Eleverna studerar interaktivitet i allmänhet och spelutveckling i synnerhet. Man arbetar hela vägen från idé till färdig produkt med fokus på det visuella, både i 2d- och 3d-miljö. I utbildningen ingår också en programmeringskurs. Information Teknikprogrammet, Petri Ruotsalainen 023-834 72 Medieprogrammet, Pär Söderholm 023-839 18 Läs mer på: www.falun.se/lug Nyhetsartiklar om spelbranschen, länkar: Dagens Nyheter – Boom för spelbranschen www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=666033 Dagens Nyheter – Personalbrist stoppar svenska dataspel www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=716804 Sydsvenskan – Rusning efter svenska plikttrogna spelmakare http://sydsvenskan.se/ekonomi/article222205.ece _____________________________ - Det känns mycket bra att Lugnetgymnasiet startar upp utbildningar inom de här områdena. Satsningen ligger helt i linje med Faluns profilområde Media och klusterutvecklingsarbetet inom medier och kommunikation i Dalarna - Ahead, säger Sven Eriksson på Stiftelsen Teknikdalen. www.teknikdalen.se www.teknikdalen.se