Internationellt samarbete till nytta för dalaföretag

Internationellt samarbete till nytta för dalaföretag

Hur ska vi samarbeta på bästa sätt i Europa för att utveckla möjligheterna för företag att bli framgångsrika? Hur kan vi på bästa sätt stödja finansiering, affärsutveckling och internationalisering i små och medelstora företag? Och hur kommer detta dalaföretagen till del?  Detta och mycket mer ska avhandlas när DIFASS-projektet har möte i Borlänge.
Under nästkommande vecka samlas ca 50 européer från 17 länder i Dalarna där
Stiftelsen Teknikdalen är projektpartner och värd.

26 partners från olika regioner i EU har under tre år arbetat tillsammans i projektet DIFASS – ”Development of interregional financial assistance to SMEs and of non-grant instruments”. Stiftelsen Teknikdalen är partner i projektet som leds av Pannon Business Network i Ungern. DIFASS handlar om stöd för internationalisering samt om hur man kan öka tillgången till finansiering för små och medelstora företag.

De partner som deltar i DIFASS utbyter erfarenheter mellan regionerna om hur man på innovativa
sätt kan stödja affärsutveckling och internationalisering. Målet är bland annat att visa på goda exempel i regionerna och underlätta överföring av dessa till andra regioner inom projektet. Till exempel utvärderas ett program gällande internationaliseringsstöd från Spanien för att se om det är möjligt att implementera i Dalarna.

DIFASS- projektet har stöd från INTERREG IVC programmet, som syftar till att stärka det regionala utvecklingsarbetet genom nätverkande och erfarenhetsutbyte. INTERREG IVC erbjuder finansiering för interregionala samarbeten i Europa.

Media är välkommen att träffa projektdeltagarna

Tid: Tisdag den 3 juni kl 13.05 – 14.05
Plats:Quality Hotel Galaxen, Jussi Björlings väg 25, 784 32 Borlänge

Önskas mer information kontakta: Erika Hinz, 0243-24 64 02, Sture Ericsson, 0243-24 64 01 eller kommunikationsansvarig Ann-Louise Larsson 0243-24 64 05.

Stiftelsen Teknikdalen initierar, driver och deltar i regionala, nationella och internationella projekt samt underlättar för nya affärskoncept och innovationer från idéstadium till marknaden. Samtliga aktiviteter som genomförs syftar till att generera ökad regional tillväxt och utveckling.