Innovativa miljöer behöver långsiktig finansiering, Annie Lööf (C)

Innovativa miljöer behöver långsiktig finansiering, Annie Lööf (C)

Dalarnas jobbar aktivt med utveckling av företag, innovativa idéer och finansiering men det behövs en framtida långsiktig finansiering – det är viktiga budskap som Stiftelsen Teknikdalen förde fram när näringsminister Annie Lööf (C) besökte Stiftelsen Teknikdalen under onsdagen den 12 december.

Sture Ericsson vd för Stiftelsen Teknikdalen informerade Annie Lööf och hela centerns regionala partigrupp om verksamheten, alla projekt och om Företagsinkubatorn som varje år attraherar 30 – 40 entreprenörer till sin verksamhet där affärsidéerna ska kunna utvecklas till tillväxtföretag. Allt sker i nära samverkan mellan näringslivet, akademin och viktiga kunskapspartners i en kreativ innovationsmiljö.Arbetet som görs inom ramen för Företagsinkubatorn ska aktivt bidra till Dalarnas tillväxt.

Forsknings- och innovationspolitiken är av central betydelse för svensk tillväxt. Det är genom ständig förnyelse och utveckling som Sverige kan förbli konkurrenskraftigt. Sture Ericsson kunde med flera exempel belysa att det är viktigt att satsa på innovativa företag och också internationalisering av dessa. Här måste politiken och näringslivet gå hand i hand för att inte tappa viktiga affärer.

Goda idéer och spännande forskningsresultat behövs för att vi ska kunna skapa tillväxt.

På Stiftelsen Teknikdalen utvärderars varje år ca 200 idéer för att avgöra om de har potential att utvecklas till tillväxtföretag.  Några exempel på dalaföretag som tagit hjälp av Företagsinkubatorn är Smartsign, Ruta Ett DVD, Spintso, Safe X med flera. Vi har också utvecklat en arena för miljöteknikföretag genom projektet Green Business Region som vi hoppas kommer att få stor betydelse för Dalarna och Gävleborg. Ytterligare projekt som nämndes var KVINT, BoomTown, SLIM, DalaSportsAcademy mm.

Det som däremot saknas är en långsiktig och stabil finansiering. Sture Ericsson uppmanade Annie Lööf att satsa på innovativa miljöer och inkubatorer  tillväxtmotorer. Idag finns en osäkerhet om framtiden och mycket tid går åt till att arbeta med att säkra finansiering av verksamheten. Tid som istället borde ägnas åt företagsutveckling och jobbskapande. Med långsiktiga investeringar i dessa miljöer, kan vi ge mer ”pang för forskningspengarna” och bidra till ett starkt Sverige – och ett starkt Dalarna – både idag och imorgon.