INIMINI - Solskyddskläder på Fashion Week.

INIMINI - Solskyddskläder på Fashion Week.

Dalaföretaget INIMINI kommer den 24 maj att medverka vid Stockholm Fashion Week. Det nya klädmärket kommer där att visa den första kollektionen av könsneutrala tuffa solskyddskläder för barn. INIMINI kommer bli en räddare i nöden i sommar.

Ett nytt svenskt företag har nu kläckts, efter att Lina Blomkvist - INIMINIs ägare - hittat ett stort hål i utbudet av solskyddskläder för barn. Kläderna, som Lina har designat, liknar ingenting på marknaden idag. Solskyddskrämer som vanligtvis används till barnen döms nu ut en efter en av forskare runt om i landet och i andra länder. Samtliga forskare hänvisar istället till kläder som skydd för solens skadliga strålar. Allt material skyddar, men olika mycket - ju tätare tyg desto bättre skydd.

-   Det finns ingen forskning idag som kan bevisa att solkrämerna vi använder på våra barn och oss själva inte skyddar alls mot hudcancerformen malignt melanom, menar Anna Börje, docent vid Centrum för hudforskning i Göteborg. Hon berättar också att allt fler barn blir allergiska av solkrämerna. Att istället för skolskyddscremer bära kläder och att vistas i skugga är något vi rekommenderar.

INIMINIs kläder är designade med det aktiva barnet i fokus. De håller hög kvalité, har en smart funktion och är helt könsneutrala. Istället för att barnen ska bära tjocka varma kläder som skyddar mycket, så erbjuder vi ett smidigt och skönt plagg som passar alla sommaraktiviteter.

Efterfrågan börjar bli stor på dessa plagg och INIMINI tänker inte vara sen att hoppa på tåget. Genom Stockholm Fashion Week - retailer collections - pressvisning vill vi visa mediavärlden vad vi producerar och vad vi går för!

Lina Blomkvist deltar aktivt i Stiftelsen Teknikdalens Företagsinkubator där hon får rådgivning och affärscoachning.

För mer information eller besök på Stockholm Fashion week;

Kontakta: Lina Blomkvist, lina@inimini.se, Tel:073 923 82 16
Besök även företagets webbsida på www.inimini.se