Inbjudan till pressvisning av Eternal Return på Magasinet måndag 12/10 kl 12.30

Inbjudan till pressvisning av Eternal Return på Magasinet måndag 12/10 kl 12.30

Utställningsansvarig Kajsa Pontén presenterar då utställningen där 10 fd falubor + 1 f d Sandvikenbo visar ett spännande axplock ur gränsöverskridande samtidskonst med rötterna i Dalarna. Bl a visas den mångfaldigt prisbelönta fotografen Magnus Wennmans bildserie "Obamaland" (Årets Pressfotograf, Årets bild samt 1:a och
2:a plats i Årets porträtt 2009), Helena Blomqvists uppmärksammade verk "The Dark Planet", Joel Nordströms framgångsrika reklam- och konstfilmer och konstnären Malin Pettersson Öbergs nya verk "Korrespondenser" med Selma Lagerlöf och Sophie Elkan i huvudrollerna. Bifogat finns en fullständig förteckning över utställnings- deltagare och övriga medverkande under veckan.

Kl 13.00 övergår pressvisningen till ett av veckans skolbesök när Västra skolan och Monstessoriskolan kommer för att se utställningen och lyssna till Eternal Returndeltagarna Jani Kristoffersens (arkitekt), Jon Karlssons (skådespelare på Dramaten) och Kristina Bengths (konstnär) berättelser om sina olika vägar mot ett kreativt yrkesval.

Eternal Return är ett nyskapande arbetssätt inom Kulturrådets satsning "Skapande skola". Kärnan i Eternal Return är att skapa igenkänning och identifikation. Eternal Return lyfter fram unga framgångsrika kreatörer med rötterna i Falun för att skapa inspirerande och personliga möten mellan elever och deltagare.

Eternal Return är ett samarbete mellan Skolförvaltningen, Kulturföreningen Magasinet och ett flertal andra lokala och regionala aktörer för att inspirera högstadieelever till kreativt entreprenörskap och kulturella uttryckssätt.

Läs mer på: