Panelen bestående av Jens Skaring från Swedbank, Martin Sangve från Hitachi Energy, Ulrika Liljeberg, riksdagsledamot (C), och Angelica Ekholm från Dalarna Science Park diskuterade Dalarnas utmaningar och möjligheter.

”Här har vi Sveriges nästa tillväxtregion”

Dalarna tog plats i Almedalen under torsdagen

Under torsdagen genomförde Dalarna Science Park, för tredje året i rad, ett seminarium på plats i Almedalen. Temat var som under tidigare år Dalarnas position som Sveriges nästa tillväxtregion. På plats för anförande och paneldebatt fanns regeringens särskilda utredare Peter Larsson, Hitachi Energys Martin Sangve, riksdagsledamoten Ulrika Liljeberg (C), från Dalabänken, Swedbanks Jens Skaring samt landshövdingen Helena Höij. En fullsatt sal på plats i Visby, med åhörare från både riksdag, regering, länsstyrelser och näringsliv, lyssnade nyfiket på när förutsättningar för tillväxt i Dalarna diskuterades. Även om utmaningar finns uppfattades samtliga på, och utanför scenen, vara eniga om att det är just Dalarna som är landets nästa tillväxtregion.

Under Almedalsveckan är Dalarna Science Park, hela Dalarnas innovationsarena, aktiv i arbetet att driva frågor som gynnar länets näringsliv och den regionala utvecklingen. Som deltagare i paneldebatter och diskussioner men också genom eget arrangerat seminarium sätts ljuset på den starka tillväxt som just nu sker i Dalarna, dess möjligheter och utmaningar.

‒ Jag är oerhört stolt över möjligheten att för tredje året i rad få berätta om Dalarna och den expansiva fas vi befinner oss i, för beslutsfattare och representanter från alla delar av vårt land, här i Almedalen. Vad få vet är att vi kommit så långt i vår region. I Dalarna är det inte bara nya företag som vill etablera sig. I Dalarna är det också miljardordrar som strömmar in till redan befintliga bolag. Här har vi Sveriges nästa tillväxtregion, säger Angelica Ekholm, VD, Dalarna Science Park.

Vid årets seminarium lyftes frågor bland annat om hur bostäder och infrastruktur ska hitta snabbare och effektivare lösningar för att möta framtida efterfrågan. Detta när tiotusentals personer kommer att ha sin nya arbetsplats någonstans i Dalarna under kommande år. Länsstyrelsen förutspås få en avgörande roll i att hitta nya metoder som kan ge snabbare resultat.

‒ Jag möter både stor framtidstro och utvecklingskraft runt om i hela Dalarna. De investeringar som görs i länet är ett bevis på den världsledande kunskap och produktion som finns i både små och stora företag. Dalarna industriella historia är en stabil grund att bygga vidare på, liksom det entreprenörskap som också finns här, säger landshövding Helena Höij.

Se sändningen i efterhand

Seminariet i Almedalen går att ta del av via www.dalarnasciencepark.se och Almedalen Play.
(Programmet startar 5 minuter in i sändningen.)

För mer information vänligen kontakta

Christina Sjöberg, kommunikationschef Dalarna Science Park
+46 70-352 31 98