Hållbar utveckling med Mattias Klum

Hållbar utveckling med Mattias Klum

Närmare 350 lärare träffades under inspirerande former vid ett seminarium i Folkets Hus i Borlänge med syfte att ta del av varandras arbetssätt för att väva in hållbar utveckling i skolans vardag. Övergången till en föreläsning med naturfotografen Mattias Klum blev ett både naturligt och uppskattat avslut.

Projektet Lärande för hållbar utveckling har bedrivits sedan förra året. I Dalarna har 15 skolor från 7 kommuner antagit utmaningen att utveckla nya metoder, verktyg och rutiner för att driva skolans arbete mot en hållbar samhällsutveckling framåt. Under seminariedagen samlades alla för första gången för att inspireras och få möjlighet att ta del av de andras arbete.

Ett gyllene tillfälle
Seminariet inleddes med ett anförande av Carl Lindberg, representant för Svenska Unescorådet gällande frågor om utbildning för hållbar utveckling. Enligt honom är hållbar utveckling det viktigaste man kan syssla med i skolan och skolorna i Dalarna har alla möjligheter att verkligen visa vad skolan förmår. - Det är väldigt viktigt att man involverar eleverna från början i arbetssättet kring hållbar utveckling, annars tar de det inte till sig, säger Carl Lindberg. Det som sker i klassrummet under en timme kan få effekt redan samma eftermiddag när eleverna kommer hem och samtalar med familj och vänner. Det här är ett gyllene tillfälle vi inte får missa.

Positiv utveckling
Nästa punkt var korta presentationer från de deltagande skolorna. Alla berättade och visade exempel på vad som gjordes på just deras skola för att minska miljöpåverkan och öka medvetandegraden för en hållbar utveckling. Här fick vi ta del av energispartips, olika varianter på utomhuspedagogik, hur man tar till vara på och återanvänder sopor samt hur hälsa och livsstil också påverkar samhällets utveckling. En entydig, positiv bild växte fram under dagen. Alla elever, från förskolan till gymnasiet, tar arbetet på allvar och ser positivt på framtiden. Det vi gör spelar roll.

Bilder som berör
- Mitt jobb var från första början att prata miljö, säger Mattias Klum när han intar scenen. Jag har jobbat som fotograf på heltid sedan 1985 och hoppas och tror att jag med mina bilder kan beröra till förändring. Jag har privilegiet att få se unika miljöer och hur de förändras, en förändring som ofta inte är till det bättre. Ta till exempel Amazonas som är världens största sötvattendelta. Området håller på att utarmas helt utan hållbarhetsförtecken. De som drabba i första hand är naturligtvis arter på nära håll, men på sikt kommer hela världen att påverkas.

Mattias Klum pratar intensivt och engagerande om hur vi måste hitta en balans när vi använder naturen. Hur viktigt det är att vi tänker klokt och sparar på det som måste sparas. Medan han pratar visar han fantastiska bilder på djur och natur från sina många resor, både i Sverige och långt bort. Det blir en kavalkad intryck som berör. - Det handlar i första hand om utbildning, sen måste vi försöka påverka våra politiker och i slutändan oss konsumenter, avslutar Mattias.

--------------------------------------------------

I Dalarna har 15 skolor från 7 olika kommuner valts ut till att delta i projekt Lärande för hållbar utveckling. Skolorna har antagit utmaningen att utveckla nya metoder, verktyg och rutiner för att driva skolans arbete mot en hållbar samhällsutveckling ytterligare framåt.
Projektet är unikt i sitt slag i Sverige och följs av Dalarnas forskningsråd (DFR), genom en sk interaktiv forskningsansats. DFR utvärderar och följer upp arbetet inom projektet och har ett nära samarbete med skolor och projektledning.
Läs mer om projektet på: www.lhu.se

Arbetat med Lärande för hållbar utveckling drivs av Stiftelsen Teknikdalen, www.teknikdalen.se.