Framtidens bransch – insekter som mat och foder

Framtidens bransch – insekter som mat och foder

Pressinbjudan till konferens
"Framtidens bransch – insekter som mat och foder"

30 augusti klockan 13.00-17.00 och 31 augusti klockan 08.30-12.30.
Dalarna Science Park, Borlänge

Insekter som proteinkälla till djurfoder och mat för människor är en expansiv industri i hela världen. Ur ett hållbarhetsperspektiv är insekter också en viktig pusselbit för att effektivt hushålla med jordens resurser. Mycket har hänt de senaste åren både inom forskning och branschens utveckling. På konferensen i Borlänge den 30-31 augusti kommer vi att få ta del av forskningsresultat och spännande exempel på företag och samarbeten inom branschen.

- Livsmedelsinnovation är ett helt avgörande område för framtiden. Vi behöver hitta fler sätt att producera mat och ta tillvara de resurser vi har. Insekter till mat och foder är ett av dem, säger David Levrén, Dalarna Science park.

Under två halvdagar samlas forskare, företag och intressenter från Sverige, Norge, Danmark och Österrike.

- I Skandinavien finns ett stort behov av att producera protein till både fisk- och kycklingfoder på ett mera hållbart sätt än vad vi gör idag, säger Trygve Stølan, Høgskolen Innlandet.

UR PROGRAMMET

• Ola Albrektsson som har serverat insekter i både Nyhetsmorgon och Gokväll bjuder på smakprov på insektsdelikatesser.
      • Omvärldsspaning från AGFO om den framväxande insektbranschen - en värld fylld med utmaningar.
      • Orsaföretaget Tebrito AB berättar om sin utvärdering av att använda biströmmar från industri till insektsfoder.
      • Intervju med Cecilia Lundin om Spendrups hållbarhetsarbete och potentialen i att använda restströmmar från öltillverkning till insektsfoder.
      • Axfoundation berättar om sitt arbete med Sveriges första gröna regnbågslax uppfödd i Älvdalen på ett svenskt cirkulärt fiskfoder bestående av främst insekter.
      • Tetra Pak driver flera produktförsök för att se till att exklusiva, proteinberikade livsmedel kan bli verklighet i industrin. Insektsprotein är ett av dem.

David Levrén, Projektledare Livsmedelsutveckling
      david.levren@dalarnasciencepark.se
      Telefon: 070-360 44 03

Konferensen är en avslutningskonferens för Interregprojektet KLIPP – Klimatsmart Protein-Produktion, som ska bidra till att skapa förutsättningar i Inre Skandinavien för en gränsöverskridande storskalig produktion av insekter för mat och foder för den europeiska marknaden.

Arrangörer: Dalarna Science Park, Klosser Innovasjon och Høgskolen Innlandet.

Vi är en plattform för företagsutveckling, innovations- och utvecklingsprojekt. En arena för nätverkande och den självklara mötespunkten för Dalarnas innovationskraft. Tillsammans med företag, högskola och omgivande samhälle skapar vi förutsättningar för att lyckas globalt men stanna lokalt.

www.dalarnasciencepark.se