Fjolårets succé är tillbaka – Dalarna Innovation Days lyfter nya idéer och inspirerande perspektiv

I slutet av oktober är det återigen dags för Dalarna Innovation Days, evenemanget som i fjol lockade nära tusen deltagare. Årets upplaga innehåller flera nyheter som bland annat riktar sig till startups, studenter, techföretag och investerare.
– Allt fler företag är engagerade i Dalarnas utveckling och vill bidra till Dalarna Innovation Days, så nu är årets program ännu vassare än fjolårets, säger Angelica Ekholm, vd på Dalarna Science Park.

Syftet med Dalarna Innovation Days är att främja innovation, entreprenörskap och att öka kunskapen om hållbarhet.

– Den gröna omställningen och andra komplexa utmaningar kräver kreativitet och mod, men också samarbete. Så det är jättebra att personer med olika yrkesroller och erfarenheter får tillfälle att samlas. Och extra inspirerande nu när flera bolag gjort stora investeringar i Dalarna under det senaste året, säger Angelica Ekholm.

Samtal som leder vidare

2024 års upplaga av Dalarna Innovation Days, den andra i ordningen, hålls 22–25 oktober i Borlänge, Falun och Leksand.

Precis som i fjol bjuder fyradagarseventet på en mix av föreläsningar, seminarier, workshops och mingel. Här ingår även innovationstävlingen Dalarna Innovation Days Challenge där förstapriset kommer att gå till den som presenterar Dalarnas bästa vårdförbättringsidé.

En hållbar framtid, att leva i Dalarna, Science Tasting och Dalarnas digitaliseringskraft är andra ämnen på programmet och bland de medverkande finns tidigare statsministern Fredrik Reinfeldt, trendspanaren Göran Adlén och investeraren Karin O´Connor, känd från tv-programmet Draknästet. Även Annie Lööf, tidigare näringsminister och partiledare, medverkar och reflekterar över veckan i Dalarna Talks

Tre programpunkter riktar sig till specifika branscher och yrkeskategorier, medan övriga är öppna för alla intresserade.

Christina Sjöberg är Dalarna Science Parks kommunikationschef och en av dem som format programmet för de fyra dagarna, tillsammans med olika samverkansparter.

– Vi är glada över att i år kunna presentera nyheterna KoKo, en 360 graders multimediaupplevelse för unga, och Dalarna Startup Arena för affärsänglar och entreprenörer.

Christina tycker samtidigt det är viktigt att det finns luft mellan programpunkterna, så att det kan hända spännande saker i mellanrummen.

– Vilka råkar på varandra? Är de nya eller gamla bekanta och vad pratar de om? Vilka tankar väcks och vilka samarbeten kan det leda till? Ett tips till deltagande företag är att passa på att boka in möten i anslutning till spännande föreläsningar, säger Christina.

Dalarna Innovation Days 2024

Datum: 22–25 oktober 2024

Plats: Borlänge, Falun och Leksand. Flera programpunkter kan även följas online.

Kostnad: Se programmet.

Arrangemang: Dalarna Science Park

Eventet möjliggörs av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Sparbanksstiftelsen Dalarna, Clas Ohlson Foundation, Högskolan Dalarna, Ljungbergsfonden och Region Dalarna.

Bidrar med programpunkter gör även Dalarnas energibolag, Business News Dalarna, 2047 Science Center, Region Dalarna, Falu kommun, Smartsign, Sogeti, Atea, Kvadrat, Loxodonta, Nordlo, Simplitude, Trafikverket, Falun-Borlänge regionen, Ung företagsamhet Dalarna, Leksands knäckebröd, LF Dalarnas, Green Iron, Leksands Sparbank, SSAB, Ny Teknik, Forever Sustainable med flera.

Program och anmälan: Dalarna Innovation Days 2024