Fastighetsskötarutbildningen – en långsiktig investering

Fastighetsskötarutbildningen – en långsiktig investering

Om man ser om sitt hus kan man minska energianvändandet och spara en hel del pengar.
Det vet de tolv fastighetsskötare från hela Dalarna som gått en uppdragsutbildning  i energieffektivisering under året. I höst finns chansen att söka på nytt.

Många tror att man måste göra dyra investeringar för att kunna spara energi i gamla fastigheter. Men ofta räcker det med att tänka på ett nytt sätt. ”Rätt” tänk kan minska energiåtgången i ett gammalt hus med upp till en tredjedel.
- Kursen innehåller förstås mycket teknik och siffror, men vi pratar en hel del om hur man gör för att förändra attityder och beteenden. Det blir ofta diskussion och vi har högt i tak, säger utbildningssamordaren Amelie Sahlin på Gävle-Dala Energikontor, som administrerar utbildningen.
Den är framtagen och utformad av Högskolan Dalarna, Stiftelsen Teknikdalen och ByggDialog Dalarna och vänder sig till fastighetsskötare och fastighetstekniker i hela länet.
- Vi fick signaler från branschen att det fanns ett stort behov av att utbilda arbetskraft. Dagens fastighetsskötsel kräver stor kunskap om hur systemen hänger ihop för att kunna nå upp till framtida energikrav, säger Amelie Sahlin.

Målet med utbildningen är att deltagarna ska förstå hur energin används i de egna fastigherna och kunna göra enklare energibalanser, energiberäkningar och LCC-kalkyler. Vad drar mest energi i huset? Vilken tid på dagen sker det? Finns det något som drar energi när ingen är hemma? Genom att kartlägga energiförbrukningen kan man snart se vilka åtgärder som är mest lönsamma.
De ska också få större förståelse för hur olika energiåtgärder påverkar varandra i en fastighet och hur systemen kan samverka på ett bra sätt.
Parallellt med kursen får deltagarna göra mätningar på en fastighet på hemmaplan och ge förslag till eventuella åtgärder så kanske tjänar man in hela kursavgiften och mer därtill.

Kursen innebär att man är borta totalt 16 dagar från jobbet under året. Tre av deltagarna som gått nu i år är Magnus Åhrlin, Per Eriksson och Rune Andersson från Malung-Sälens kommun. De tycker att det har varit värt mycket att få möjligheten att diskutera lösningar med andra branschkollegor.
- Vi jobbar redan med energieffektivisering i vår organisation, men det är nyttigt att komma ut och kunna jämföra med hur andra jobbar och tänker. Jag har lärt mig mycket nytt, säger Magnus Åhrlin.
- Alla som är här är engagerade och vill lära sig mer. Yrket handlar inte om att skotta snö och rensa avlopp längre, man vill framåt och lära sig mer så att man inte stagnerar, säger Rune Andersson.
När kursen avslutas i maj åker trion hem med nya kunskaper i bagaget. Kunskaper som ska omsättas i praktik – och även föras vidare.
- Vi har en förfrågan från ledningen om att hålla utbildningar för den övriga personalen. Tack vare den här kursen så blev vi själva utbildare på kuppen, säger Per Eriksson.

Vill du också gå? Kontakta Amelie Sahlin Gävle-Dala Energikontor 073-275 37 69
Nästa kursstart är den 11 september 2012
Sista anmälningsdag 13 augusti 2012

På kursen går vi igenom:
Byggnaden som energisystem.
Grunder för värme och ventilation.
Injustering av värme och kylanläggningar.
Att styra energisystem.
Inventering av energianvändning.
Att förvalta en byggnad ur energisynpunkt.
Studiebesök med olika exempel på energieffektiviseringsåtgärder.