Falu Vildvattenpark är det hetaste investeringsobjektet i Norden

Falu Vildvattenpark är det hetaste investeringsobjektet i Norden

Under tisdagen utsågs de hetaste investeringsobjekten på turistnäringens nordiska kapitalmarknadsdag – ”Nordic Tourism Investment Forum”. Efter en omfattande uttagning i de nordiska länderna kvalificerades tolv företag till dagen. Falu Vildvattenpark röstades fram av medverkande investerare som ”det mest intressanta investeringsobjektet i Norden 2012”. Destination Hov från Norge hamnade på en hedrande andra plats och Witchworld från Sverige kom trea.

Falu Vildvattenpark avser att bli den första artificiella forspaddlingsanläggningen i norra Europa. I anslutningen till anläggningen ska hotell och andra rekreationsaktiviteter att utvecklas. Artificiell forspaddling finns redan etablerat på flera andra ställen i världen och visar på god lönsamhet. Kajak och forspaddling är aktiviteter som i detta fall kan attrahera såväl lokal som internationella besökare, samt bidra till att region Dalarna blir en än starkare turistdestination.

Falu Vildvattenpark har fått hjälp med att utveckla sin affärsidé och att lösa frågor kring finansiering genom Stiftelsen Teknikdalens Företagsinkubator – Att föra ett sådant här stort projekt i hamn är inte fullt så enkelt, såvida man inte har en mångmiljonbudget från start. Genom Företagsinkubatorn och eget arbete finns ett mycket stort upparbetat värde i form av kunskap och planering, menar grundaren Bo-Marcus Lindström från Falun.

– Ett varmt och stort grattis till Falu Vildvattenpark som blev en tydlig vinnare i turistnäringens draknäste. Idag fick i lyssna till alltifrån häxparker, hästanläggningar och bastugondoler till it-lösningar. Samtliga höll hög kvalitet, vilket bevisades av att samtliga fick poäng från medverkande investerare. Norden är vår gemensamma marknad för internationell turism och det gäller även från ett investerarperspektiv. Vi har tagit ett nytt nordiskt grepp och ser fram emot att presentera än fler spännande bolag och projekt för kapitalmarknaden framöver, säger Jan Lundin, VD, Rese- och Turistnäringen i Sverige.

Följande investeringsobjekt deltog i turistnäringens nordiska kapitalmarknadsdag:
Combo Ticket (Sverige, Uppland), Julmyra Horse Center (Sverige, Uppland), Falu Vildvattenpark (Sverige, Dalarna), Witchworld (Sverige, Kalmar). Book Norway AS (Norge)

Källa: www.trip.se

För mer information, kontakta Bo-Marcus Lidström, 070-604 83 31, Stefan Holgersson, Företagsinkubatorn, 0243-24 64 07.