Pristagarna i idétävlingen Jagharenide.nu 2024 Fatin Foxana Saleh, Daniel Holm och Anusha Gamlath.

Dalarnas bästa idéer 2024!

Daniel Holm, Vincent Castellano, Fatin Foxana Saleh och Anusha Gamlath heter pristagarna i 2024 års upplaga av innovationstävlingen Jagharenidé.nu. De har alla tre utvecklat digitala lösningar men som adresserar helt olika utmaningar: feedback från kunder, hundadoption och källsortering.

– Det är verkligen roligt att få presentera tre idéer som löser viktiga utmaningar och som dessutom har potential att bli konkurrenskraftiga företag, säger Jacob Ode, affärscoach vid Dalarna Science Park och tävlingsjuryns ordförande.

Jagharenide.nu arrangeras av Dalarna Science Park i samarbete med Sparbanksstiftelsen Dalarna. Målet med tävlingen är att uppmuntra entreprenörskap och innovativa idéer.

– Vi behöver fler innovativa entreprenörer som utvecklar näringslivet i vårt län. Det är andra året vi genomför tävlingen i Dalarna och kan verkligen konstatera att det finns många bra idéer som väntar på att förverkligas ute i länet, säger Kjell Grundström, Sparbanksstiftelsen Dalarna.

Jagharenide.nu pågick under hela april och resulterade i ett fyrtiotal tävlingsbidrag från tolv av Dalarnas femton kommuner.

Varje inskickad idé har bedömts av tävlingsjuryn utifrån ett antal kriterier, till exempel hur genomförbar idén är, vilken marknadspotential den har och hur den svarar upp mot hållbarhetsmålen i Agenda 2030.

Första pris 2024 går till Daniel Holm och Vincent Castellano från Avesta, för deras idé InsightCycle, en feedbackplattform som hjälper företag att samla in feedback från sina kunder. Utöver ett stipendie på 20 000 kr får Daniel och Vincent chans att vidareutveckla idén i Dalarna Science Parks inkubator under sex månader.

– Vincent och jag tror på idén, och marknadsundersökningar visar att det finns intresse. Vi är glada över att få tid i Dalarna Science Parks inkubator och ett startbidrag som gör idén möjlig, säger Daniel Holm.

Felicia Dakkour, jurymedlem från Dalarna Science Park ser fram emot att följa killarnas fortsatta resa.

– Idén adresserar ett problem som många företag både i Dalarna och resten av världen känner igen – behovet av djupare kundkännedom. Deras koncept är väl genomtänkt och teamet besitter den relevanta kompetensen för att både utveckla och förverkliga idén. Det ska bli spännande att följa Daniel och Vincent under de kommande sex månaderna.

Andra pris, affärsutvecklingsstöd i tre månader, går till Fatin Foxana Saleh från Borlänge för hennes idé om en mobilapp som underlättar för djuradoption, med fokus på hundar.

Tredje pris går till Anusha Gamlath med team från Borlänge som får en månads affärsutvecklingsstöd för deras idé Sortify, en mobilapp som är utformad för att motivera och utbilda användare om korrekt hushållsavfallssortering.

– Konkurrensen har varit hård. Vi har fått in många spännande idéer med potential, där alla har fått erbjudande om individuell coachning. Det är inspirerande att se så många innovativa och genomtänkta idéer som kan göra en positiv inverkan på samhället, säger Jacob.

Fakta – Jagharenide.nu

• Idétävling som arrangeras på flera håll i Sverige. I Dalarna arrangeras den av Dalarna Science Park i samarbete med Sparbanksstiftelsen Dalarna.
  • Syftet med tävlingen är att främja entreprenörskap och innovation.
  • Tre pristagare får affärsutvecklingsstöd och startkapital, värt totalt 115 000 kr.
  • Jury 2024: Jacob Ode, Dalarna Science Park; Kjell Grundström, Sparbankstiftelsen Dalarna; Mathias Bergqvist, NyföretagarCentrum Mellersta Dalarna samt Felicia Dakkour och Linnea Borgström, Dalarna Science Park.
  • Årets upplaga var den andra i Dalarna. Jagharenide.nu är tillbaka igen 2025.

Jagharenidé.nu medfinansieras av Europeiska unionen och Region Dalarna.

www.dalarnasciencepark.se