Cecilia Carter, Dalarna Science Park, Björn Legnerfält, Arctic Paper, Mia Eriksson, SSAB och Angelica Ekholm Dalarna Science Park.

Dalarna Science Park lanserar Cirkulär Industriaccelerator

SSAB, Arctic Paper och Gevalia ska söka cirkulära lösningar över hela världen

Stiftelsen Dalarna Science Park startar upp en cirkulär industriaccelerator - en flerårig satsning som ska säkra tillvaratagandet av restströmmar hos det regionala näringslivet. Först ut att delta är SSAB, Arctic Paper och Gevalia som genom att delta i programmet ska bidra till ökad cirkularitet och hållbarhet i Gävle-Dala-regionen.

‒ Många industrier har stora restströmmar som skulle kunna omvandlas till nya produkter och tjänster eller bli del av nya processer. Idag är detta en outnyttjad resurs men med en enorm potential - för bolagen, för regionen, för Sverige, säger Angelica Ekholm, Dalarna Science Parks vd.

I Dalarna Science Parks cirkulära industriaccelerator är syftet att industrier ska kopplas samman med företag som kan tillhandahålla cirkulära lösningar, dvs ett slags industriellt återbruk, att utnyttja material i produktionen som annars skulle bli avfall. De företag som ska bidra med tillvaratagandet av restströmmarna kan vara bolag som är både nystartade eller väletablerade. Under en period av sex till nio månader kommer de ihop-matchade aktörerna delta i ett gemensamt utvecklingsprogram. Målet är att skapa långsiktiga samarbeten som kan generera mervärde för alla parter samtidigt som dessa samarbeten bidrar till en hållbar utveckling i form av ökad cirkularitet.

Syftet med satsningen är också att lyfta ökad cirkularitet som en framgångsrik väg för ökad hållbarhet. Det gäller inte bara i Dalarna och Gävleborg utan i hela vårt land, säger Cecilia Carter, Dalarna Science Parks projektledare. Utöver att industriernas restströmmar kanske kan användas till befintliga produkter och verksamheter kan de också leda till nya, hållbara lösningar som i sin tur kan stärka näringslivet och bidra till fler gröna arbetstillfällen.

SSAB, Arctic Paper och Gevalia är tre industriföretag som ska delta i den cirkulära industriacceleratorns premiäromgång. Arbetet med att hitta de bolag som ska ta tillvara industriernas restströmmar startar nu både nationellt och internationellt.

‒ Vi är mitt uppe i vår omställning till fossilfri produktion och hållbarhetsarbetet är verkligen centralt i allt vi gör. Vi jobbar redan med restströmmar sedan många år tillbaka. Nu blir det spännande att se på vilka ytterligare sätt våra restströmmar kan användas framåt, säger Mia Eriksson, plats- och produktionschef på SSAB i Borlänge.

Dalarna Science Park arbetar för att industrierna ska få mesta möjliga utväxling av att delta i programmet. Samarbeten med andra science parks över hela världen ska möjliggöra kontakt med många potentiella deltagare. Programmet beräknas köra i gång hösten 2024.

Projektet finansieras av Europeiska Regionalfonden och Region Dalarna.

Bild: Några av de restströmmar som väntar på att omvandlas till nya produkter och tjänster eller bli del av nya processer.

För mer information vänligen kontakta:

angelica.ekholm@dalarnasciencepark.se

Cecilia Carter, Projektledare