Därför är Stiftelsen Teknikdalen med på Sveriges Innovationsriksdag

Därför är Stiftelsen Teknikdalen med på Sveriges Innovationsriksdag

Den 23-25 april går Sveriges Innovationsriksdag av stapeln i Jönköping. Sveriges Innovationsriksdag är namnet på SISP – Swedish Incubators & Science Parks – årskonferens.

SISP är den medlemsbaserade branschföreningen för Sveriges inkubatorer och science parks. SISP har 62 medlemmar över hela Sverige som tillsammans hyser över 5000 företag med cirka 70 000 sysselsatta. Fokus ligger på kunskapsbaserade, tillväxtorienterade företag och medlemmarna driver tillsammans ca 80 fysiska mötesplatser som bidrar till näringslivsförnyelse, tillväxt och fler kunskapsintensiva arbetstillfällen.

Sveriges Innovationsriksdag samlas företrädare för Sveriges inkubatorer och science parks tillsammans med övriga aktörer inom innovationsområdet. Vi på Stiftelsen Teknikdalen kommer att vara där för kunskapsutbyte och nätverkande med årets rekordmånga deltagare.

De senaste åren har alltmer fokus satts på innovationssystem och kunskapsintensivt nyföretagande och näringslivsförnyelse. Senast i måndags den 16 april redogjorde regeringen i vårpropositionen sin bild av hur viktigt det är att satsa på Sverige som ett innovationsland. Ambitionen är att få en utbildning, en forskning och ett innovationssystem i världsklass. Stiftelsen Teknikdalen tillsammans med SISPs andra 61 medlemmar är exempel på miljöer och aktörer som har en cental roll i utvecklingen av morgondagens näringsliv.

– När våra medlemmar och samarbetspartners samlas i Jönköping för årets Innovationsriksdag är det främst för att nätverka och utbyta erfarenheter med branschkollegor. Därför är det glädjande att vi varje år blir fler och fler deltagare, det tyder på att våra medlemmar ser Sveriges Innovationsriksdag som en viktig mötesplats, säger Magnus Lundin, vd SISP.

– SISP är en viktig organisation för oss. Där får vi en plattform för att diskutera gemensamma frågor för inkubatorer och science parks, säger Sture Ericsson, vd för Stiftelsen Teknikdalen som deltar i Jönköping tillsammans med Stefan Holgersson från Företagsinkubatorn. SISP är också en viktig organisation när det gäller att påverka och informera vad som händer hos oss, menar Ericsson.

Läs mer om Sveriges Innovationsriksdag på: www.sverigesinnovationsriksdag.se

Läs mer om Stiftelsen Teknikdalen på www.teknikdalen.se

Läs mer om SISP på: www.sisp.se

Önskar ni ytterligare information kontakta gärna: Sture Ericsson, vd Stiftelsen Teknikdalen 070-826 28 77 eller kommunikationsansvarig Ann-Louise Larsson, Stiftelsen Teknikdalen, 070-695 62 92.