ByHolst gör sportiga mammakläder

Kläder för gravida kvinnor känns ofta alltför präktiga. Det tycker Elin Holst Granlund, som startat företaget ByHolst och tagit fram en något mer sportig kollektion av t-shirts och huvtröjor med gott om plats för en svällande mage.

-Jag saknade bra mammakläder när jag själv blev gravid. Det mesta som finns är antingen väldigt tjejigt eller väldigt tantigt. Jag kände att jag ville behålla den klädstil jag hade innan jag blev gravid. Därför bestämde jag mig för att satsa på en streetwear-kollektion för gravida och ammande kvinnor, ett lite sportigare vardagsmode, berättar Elin.

Tillsammans med en designer och en mönsterkonstruktör har Elin tagit fram de nya kläderna, som tillverkas i Kina. Elin hörde sig först för om priser runtom i Europa, bland annat i Polen och Lettland, men det skulle helt enkelt ha blivit för dyrt att låta tillverka kläderna på närmare håll.

-Kläderna har en del innovativa specialsömnader för att kunna passa såväl före som under och efter graviditeten, förklarar Elin.

Hon reser mycket till andra länder och inte heller i utlandet har hon sett den typ av mammakläder som hon kände att hon saknade, något som ytterligare inspirerade henne till att göra denna satsning.

-Det har visserligen kommit mycket nytt de senaste åren, men mammakläder är fortfarande ofta väldigt präktiga. Det finns mycket festkläder och baskläder, men inget mittemellan.

ByHolst blev aktiebolag för ett år sedan, men redan för två år sedan började Elin spåna på sin idé. Ännu har hon inte fått hela första kollektionen från Kina.

-Jag har precis godkänt proverna och konstaterat att kläderna nu ser ut som jag vill ha dem. Till en början kommer de att säljas via webbshop, men på sikt kommer jag att försöka hitta butiker som jag vill ha som återförsäljare.

Elin har genomfört mindre marknadsundersökningar och hört mycket positivt både från branschen och från mammor.

-Att vara med i Business lab har varit väldigt givande för min del, min coach har hjälpt mig mycket,avslutar Elin Holst Granlund.

Vill du veta mer, kontakta Elin Holst Granlund på:
E-post: elin@elinholst.com

---------------------------------------

ByHolst ingår i Stiftelsen Teknikdalens Företagsinkubator.
Läs mer om vårt inkubatorprogram