Sånglabbet riktar sig främst till tjejer mellan 13 och 20 år men är öppet även för killar.

​Sånglabbet i Mora laddas med Dalakraft!

Att få med Dalakraft som samarbetspartner ger oss extra kraft och resurser att fortsätta utveckla verksamheten och ge våra ”Sånglabbare” de verktyg de behöver för att komma vidare i sin individuella utveckling. Sånglabbet har under sina första två år lyckats få flertalet av deltagarna att verkligen våga satsa och tro på sig själva och på så vis gått vidare till nästa steg i sitt musicerande. Med hjälp av Dalakraft kommer vi kunna fortsätta vara den resurs som dessa ungdomar behöver för att kunna ta sitt sång-intresse till nya oanade tonhöjder, säger Joacim Cans -en av grundarna till Sånglabbet.

Hos Sånglabbet slipas soloartisters röster och uttryck. Joacim Cansinsåg behovet av detta då han satt med i juryn i en lokal talangjakt. Under juryarbetet insåg Joacim att majoriteten var tjejer, därför riktar sig Sånglabbet främst till tjejer mellan 13 och 20 år men är öppet även för killar.

Idag fångar vi upp dessa talangfyllda tjejer och killar och ger bra dem förutsättningar för att utvecklas vidare. Varje termin anordnas även workshops och inspirationsdagar för att få fler att våga ta steget upp på scenen. Bl.a har röstskådisen Annika Herlitz, mest känd från Elsa i Frost, och dalaprofilen Karin Park, även känd från Dalakrafts serie ”Upplev dalakraften med DalaPop", gästat Sånglabbets inspiratonsdagar.

För Dalakraft är det viktigt att kunna bidra Sånglabbets arbete i att skapa en trygg miljö för tjejer, och killar, att utvecklas i. Att alla har samma givna plats på scen är inte bara viktigt, utan även en förutsättning för en livskraftig och mer jämställd musikscen, säger Rita Adolfsen sälj och marknadschef på Dalakraft.