Från vänster Kent Hansson, kommunstyrelsens ordförande i Strömstads kommun. Lena Kempe och Mette Kempe från Daftö Resort. Marie Edvinsson Kristiansen första vice ordförande i Strömstads kommunstyrelse. Fotograf: Michael Skärström.

3000 Strömstadsbor firade in sommarlovet på Daftöland

Igår den 12 juni öppnades Daftölands portar med fri entré för alla grundskoleelever i Strömstads kommun. En dag som ligger varmt om hjärtat för både Strömstadsbor och Daftös medarbetare. En fin tradition som gjorts möjlig genom samarbete mellan Daftö Resort och Strömstads kommun.

- Skolavslutningen är en av årets roligaste dagar, det ligger så mycket glädje, lättnad och förväntan i luften och det är fantastiskt kul att få uppleva det tillsammans med barnen här hos oss, säger Lena Kempe, VD för Daftö Resort.

På Daftö råder intensiva dagar inför lördag då nöjesparken öppnar inför sommarsäsongen. Så är det varje år men speciellt i år, eftersom lördag den 15 juni även är en jubileumsdag med extra mycket upplevelser i parken. Men att skolavslutningen ligger mitt i sluttampen av de förberedelserna ses bara som positivt.

- Att se barnen uppleva parken och ha kul tillsammans blir en påminnelse om varför vi gör det vi gör. En chans att stanna upp i allt annat som sker. Eftersom all sommarpersonal inte börjat än har vi fått hjälp av kollegor från enheter som vaktmästeri, reception och administration för att bemanna entré, attraktioner och matställen. Det gör att känslan av en stark gemenskap stärks ytterligare. Det är viktigt i intensiva perioder, säger Patrik Haugland, parkchef på Daftöland.

Inte nog med att skolavslutningen är en dag med glädje och firande. Syftet har även en djupare mening. Frågan ”Vad har du gjort på sommarlovet?” kan vara en jobbig fråga att få för de barn i familjer som inte har ekonomiska förutsättningar till resor och andra dyra aktiviteter. Speciellt i tider som är och som varit, då flera familjer står med ökade kostnaderna och minskade marginaler.

- Vi känner för de barnen och vill ge möjlighet att svara ”Daftöland” på frågan om vad de gjort i sommar. Det har blivit en viktig del i vårt sociala hållbarhetsarbete och en fin tradition som jag hoppas vi kan bevara många år framöver, avslutar Lena Kempe, VD på Daftö Resort.