Cygate Måldata moderniserar Ringhals och Barsebäcks IP-nät

Cygate Måldata levererar ny nätverksinfrastruktur till kärnkraftverken Ringhals och Barsebäck. Affären innebär att näten på anläggningarna uppgraderas till Gigabit Ethernet som enkelt kan skalas upp till 10 Gigabit Ethernet för att klara framtida behov. Cygate Måldata ansvarar för projektledning, installation, migrering, utbildning samt service och support. Beställare är Vattenfall Data. Uppgraderingen görs för att höja kapaciteten och möjliggöra tjänster som IP-telefoni och överföring av bilder och ljud i realtid (streaming video). - Med det nya nätet får vi en mycket enklare administration och övervakning, samtidigt som vi öppnar upp för nya tjänster. Dessutom blir det en lägre totalkostnad för drift och övervakning, säger Lennart Börjesson, nätverksanssvarig på Vattenfall Data Ringhals. Vattenfall Data är Vattenfallkoncernens IT-driftsbolag. - Barsebäcks och Ringhals förtroende betyder mycket för oss. Kärnkraftverk ställer mycket stora krav på nättillgänglighet och innebär att uppgraderingen måste göras i princip helt utan avbrott, säger Nils Boghammar, vd för Cygate Måldata. Om lösningen Det nya nätverket består av Extreme Networks BlackDiamond- och Summit- växlar i basen och Summit48si-växlar i utkanten av nätverket. All övervakning och administration av nätverket sköts via Extreme Networks EPICenter. Totalt har det nya nätverket cirka 4 700 portar (3 500 i Ringhals och 1 200 i Barsebäck). Om Extreme Networks Genom att utveckla snabbare, enklare och mer kostnadseffektiva nätverkslösningar levererar Extreme Networks den effektivaste infrastrukturen för applikationerna. Extreme Networks har huvudkontor i Santa Clara, USA, och marknadsför sina nätverkslösningar i mer än 50 länder. Mer information finns på http://www.extremenetworks.com För ytterligare information, kontakta Nils Boghammar, VD, Cygate Måldata AB, tel 08-630 50 15, mobil 0703-79 19 00. Lennart Börjesson, nätverksansvarig, Vattenfall Data Ringhals, tel 0430-667 000, mobil 070-666 80 25. Örjan Westman, Regional Director Norhtern Europe, Extreme Networks AB, tel 08-506 558 00, mobil 070-527 83 80. Cygate Måldata arbetar som systemintegratör och erbjuder tjänster, produkter och lösningar inom säker IT-infrastruktur. Cygate Måldata ingår i Cygate-koncernen, som finns representerad i Sverige, Finland och Danmark. För mer information, se www.cygatemaldata.se Cygate-koncernen erbjuder säkra infrastrukturlösningar inom röst-, data- och videokommunikation. Vi designar, installerar och underhåller nätverkslösningar baserade på IP-teknologi, som kombinerar våra egna lösningar med produkter från våra partners. Cygate tillhandahåller också lösningar för administration och övervakning av system och nätverk. Vår utbildningsverksamhet säkerställer att kundens IT-investeringar får ett optimalt utnyttjande. För mer information, se www.cygategroup.com