Cygate Måldata hjälper Systembolaget effektivisera kommunikationen

Cygate Måldata bygger en ny kommunikationslösning för Systembolaget. Lösningen är en drifttjänst där Cygate Måldata ansvarar för att Systembolagets 430 butiker har en 99,96-procentig tillgänglighet till servrar på huvudkontoret i Stockholm och kortbetalningar till Föreningssparbanken. Dessutom ska Cygate Måldata hantera flytten av Systembolagets IT-infrastruktur från Kungsträdgårdsgatan till nya lokaler på Liljeholmen i Stockholm. Nätet baseras på routrar från Cisco och operatörstjänster från TeliaSonera. Förutom implementation och driftssättning kommer Cygate Måldata att hantera drift och helpdesk under tre år. Med Systembolagets nya nät kan kostnaderna reduceras markant med bibehållen prestanda. Detta uppnår man bland annat genom att ersätta de befintliga X-line länkarna med den modernare ADSL ATM tjänsten, en kombination av bredbandstekniken ADSL och TeliaSoneras ATM-baserade stamnät. ADSL/ATM ger kunderna en kostnadseffektiv tillgång till hastigheter upp till 4 Mbit/s. Genom ett unikt övervakningsverktyg kan Systembolagets IT-avdelning när som helst gå in och se hur nätverkstrafiken flyter mellan utvalda punkter i nätet. Det förenklar felsökningen och ger tidiga indikationer på flaskhalsar och andra problem. - Den nya lösningen kommer att betala sig snabbt genom att halvera kostnaderna för kommunikationen mellan våra butiker och kontor, säger Johan Tömmervik, IT-chef på Systembolaget. Den nya lösningen är även förberedd för IP-telefoni. Den Cisco-baserade end-utrustningen som Cygate Måldata installerar har stöd för två IP-baserade telefonlinjer per butik. - Allt fler företag ser över sina kommunikationskostnader vartefter nya tjänster lanseras. xDSL-baserade tjänster är idag ett mycket driftssäkert och kostnadseffektivt alternativ till andra former av fasta förbindelser. För kunder som idag använder till exempel X.25 eller ISDN betalar sig vanligtvis en övergång till en modernare lösning på mycket kort tid, säger Bengt Lundgren, VD Cygate Måldata. För mer information, kontakta: Bengt Lundgren, VD Cygate Måldata AB Tel: 08-630 50 10 Mobil: 070-630 50 10 bengt.lundgren@cygatemaldata.se ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Cygate Måldata arbetar som systemintegratör och erbjuder tjänster, produkter och lösningar inom säker IT-infrastruktur. Cygate Måldata ingår i Cygate-koncernen, som finns representerad i Sverige, Finland och Danmark. Cygate-koncernen erbjuder säkra infrastrukturlösningar inom röst-, data- och videokommunikation. Vi designar, installerar och underhåller nätverkslösningar baserade på IP-teknologi, som kombinerar våra egna lösningar med produkter från våra partners. Cygate tillhandahåller också lösningar för administration och övervakning av system och nätverk. Vår utbildningsverksamhet säkerställer att kundens IT-investeringar får ett optimalt utnyttjande. Systembolaget har ett socialt ansvar och ett alkoholpolitiskt uppdrag. Grundtanken med Systembolagets monopol är att försäljningen av alkohol ska ske utan privat vinstintresse. Systembolagets affärsidé är sälja alkoholdrycker och leda utvecklingen av god dryckeskultur. Vi ska överträffa kundens förväntningar genom att ständigt utveckla sortiment, kunnande, service och ansvar. Idag finns det 430 systembutiker runt om i landet, varav 176 är självbetjäningsbutiker. Dessutom har Systembolaget drygt 600 ombud. Se även http://www.systembolaget.se