Världens snabbaste landsbygd

Världens snabbaste landsbygd

IT-minister Anna-Karin Hatt besökte byn Ransbysätter utanför Sunne i slutet på Maj där eldsjälar och olika marknadsaktörer jobbat för att få på plats kommunikationslösningar som ska ta dem in i framtiden. IT-ministern invigde vad hon kallade ”världens snabbaste landsbygd”.

Cygate stod för tekniken när hon under premiären kopplade upp sig mot Brommageriatriken samt Bromma Stadsdelsförvaltning för ett simulerat vårdmöte. Med en modern bredbandslösning samt en videolösning levererad av Cygate kan vård möjliggöras på distans och stora effektivitetsvinster skapas då behovet av resor och ledtider sjunker drastiskt.

- Om det fanns en gillaknapp för det här projektet skulle jag genast trycka på den, sa IT- och energiminister Anna-Karin Hatt, till Värmlands Folkblad.

IT-ministern fortsätter på sin blogg:

"Ps. En dag i Värmland är nästan som ett piller lycka, i starkt koncentrat! Och samtidigt illustrerar de senaste 24 timmarna bredden i det som är mitt uppdrag och min vardag: halv fyra igår satt jag i Berlin och förhandlade med den tyske ekonomiministern. Och halv fyra idag stod jag på verandan på Ransbysätters bygdegård och invigde världens snabbaste landsbygd genom att via storbild koppla upp en videokonferens med en vårdcentral i Bromma. Från Europas kärna till världens snabbaste landsbygd, på ett enda dygn. Det är en fantastisk förmån! Ds."