Sammanslagningen av Cushman & Wakefield och DTZ Global är klar

Sammanslagningen av Cushman & Wakefield och DTZ Global är klar

London, 2 september, 2015 – Nya Cushman & Wakefield har idag framgångsrikt slutfört den globala sammanslagningen av Cushman & Wakefield och DTZ. Företaget har också kommunicerat den nya ledningsgruppen för Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) och presenterat en ny grafisk profil och logotyp.

Det nya kombinerade bolaget, som skall verka under det välrenommerade varumärket Cushman & Wakefield, bygger på det bästa från de tidigare båda bolagen. Det blir ett av världens största bolag inom globala fastighetstjänster med en omsättning på 5 miljarder USD, 43 000 anställda, närmare 400 miljoner kvadratmeter under förvaltning och genomförda sälj- resp uthyrningstransaktioner till ett värde av 191 miljarder USD under 2014.

Verksamheten i EMEA leds av John Forrester, Chief Executive Officer, och Carlo Barel di Sant'Albano, ordförande.

"Idag är det ett historiskt ögonblick för den globala fastighetsbranschen", säger John Forrester. "Sammanslagningen har kraftigt påskyndat möjligheten att nå vårt gemensamma mål om utökad geografisk räckvidd och breddat tjänsteutbud till våra kunder i världen, något som inget av bolagen hade kunnat åstadkomma på egen hand. Den utökade kapaciteten gör att vi kan leverera ett bredare spektrum av kommersiella fastighetslösningar. Vi har fått en ledande position i samtliga betydelsefulla städer runt om i världen och kan tillhandahålla tjänster i alla större globala marknader. "

I EMEA har nya Cushman & Wakefield 5 000 anställda och en omsättning på närmare 800 miljoner USD. Bolaget finns representerat i 17 länder och 40 marknader i regionen. Nya Cushman & Wakefield är nu ett av de tre största kommersiella fastighetstjänsteföretagen i alla större europeiska marknader och därmed en ledare inom Capital Markets, Occupier Services (hyresgästrepresentation) och andra kommersiella fastighetstjänstesektorer. Bland kunderna finns nio av Forbes Top 20 globala varumärken och 82% av de 50 största cross-border investerarna.

Det nya Cushman Wakefield leds globalt av Brett White, Chairman och Chief Executive Officer och Tod Lickerman, President. Globalt verkar man i mer än 60 länder och är väl positionerat för fortsatt tillväxt inom varje större marknad.

Ny ledningsgrupp inom EMEA

Nya Cushman & Wakefield presenterar en ny ledningsgrupp inom EMEA. Den nya ledningsgruppen besitter marknadserfarenhet, managementkunskaper, affärsmannaskap och kundserviceexpertis. Detta är nödvändigt för att möjliggöra en aggressiv tillväxtstrategi.

Carlo Barel di Sant'Albano säger: "Vi har byggt vår verksamhetsmodell i EMEA med ett kundfokus för att säkerställa att vi kan identifiera, förstå och assistera våra kunder i den ständiga ström av utmaningar som de dagligen ställs inför. Var och en, inom vår enastående ledningsgrupp i EMEA, är marknadsledande inom sitt område.

”Mångfalden, erfarenheten och kunskapen hos våra talanger på nya Cushman & Wakefield kommer ge avtryck i branschen. Fastighetstjänsteföretag är ”people business” - och vi har de bästa medarbetarna i branschen. Våra medarbetare är vår viktigaste tillgång och det som särskiljer oss och omedelbart kommer våra kunder till del."

"I Sverige vi är mycket glada över sammanslagningen av de två stora globala bolagen och över möjligheten att nu tillsammans bygga vidare på våra tidigare framgångar", säger Agneta Jacobsson, Head of Cushman & Wakefield in Sweden. "Vi kompletterar varandra i hela regionen och det sammanslagna bolaget får en stabil plattform, en djup marknadskunskap och stark marknadsnärvaro, vilket gynnar våra kunder”. Det nya Cushman & Wakefield har nu drygt 80 anställda i Sverige.

European leadership team

Co-chair, EMEA Valuation & Advisory: Rupert Dodson

Co-chair, EMEA Valuation & Advisory: Bryn Williams

Ny grafisk profil

Cushman & Wakefield lanserar också en ny grafisk profil och logotyp, som bygger på ett tidigare välrenommerat varumärke, men som också nu återspeglar en bredare historia från flera fastighetstjänsteföretag. Det nya varumärket positionerar företaget för framtiden.

Agneta Jacobsson
Head of Cushman & Wakefield in Sweden
agneta.jacobsson@cushwake.com

About Cushman & Wakefield

Cushman & Wakefield is a global leader in commercial real estate services, helping clients transform the way people work, shop, and live. The firm’s 43,000 employees in more than 60 countries provide deep local and global insights that create significant value for occupiers and investors around the world. Cushman & Wakefield is among the largest commercial real estate services firms with revenues of $5 billion across core services of agency leasing, asset services, capital markets, facilities services (branded C&W Services), global occupier services, investment management (branded DTZ Investors), tenant representation, and valuations & advisory. To learn more, visit www.cushmanwakefield.com or follow @Cushwake on Twitter.

Simon Andersson

Presskontakt Marketing & Communications 08-671 34 32

Cushman & Wakefield är en ledande global fastighetsrådgivare som genom att omsätta idéer i handling, levererar betydande värde till fastighetsägare, investerare och hyresgäster.

Cushman & Wakefield är en ledande global fastighetsrådgivare som levererar betydande värde till fastighetsägare, investerare och hyresgäster. Cushman & Wakefield är bland de största fastighetstjänsteföretagen med cirka 52 000 anställda på över 400 kontor i 60 länder. Under 2022 hade företaget en omsättning på 10,1 miljarder USD och ett tjänsteutbud som omfattar bland annat capital markets, hyresgästrådgivning, värdering, uthyrning och andra tjänster. För mer information, besök www.cushmanwakefield.com eller följ Cushman & Wakefield Sweden på LinkedIn.

I Sverige har vi över 70 medarbetare på våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrköping.

Precis som våra kollegor runt om i världen, erbjuder Cushman & Wakefield i Sverige kvalificerad rådgivning åt fastighetsägare och investerare vid alla typer av fastighetsaffärer, oavsett om det gäller enskilda fastigheter eller hela fastighetsportföljer. Vi hjälper till med analyser och värdering inför köp och försäljning, men erbjuder också service åt hyresgäster, då främst när de söker nya lokaler eller behöver hjälp att omförhandla sina nuvarande hyreskontrakt.

Vi på Cushman & Wakefield är gärna med som en proaktiv partner vid alla typer av fastighetsärenden, där vi kan dela med oss av vår expertis inför strategiska beslut.

Cushman & Wakefield har även gedigen erfarenhet av miljö- och energifrågor samt miljöjuridik. Vårt engagemang och vår kunskap i dessa frågor gör att vi kan erbjuda rätt rådgivning till såväl fastighetsägare och investerare som till hyresgäster.

Fastighetsägare och investerare anlitar oss för:
Försäljning av fastigheter eller fastighetsbolag
Marknadsvärderingar
Investeringsstrategier
Rådgivning vid fastighetsförvärv
Uthyrning av fastigheter och lokaler
Research och analyser
Ombildning av fastigheter
Utveckling av köpcentrum och butiksfastigheter
Förvaltning av fastigheter

Hyresgäster tar hjälp av oss vid:
Omförhandling av hyreskontrakt