Sömnstudie på skiftarbetande ambulanssjukvårdare

Region Västernorrland har under sommaren 2020 genomfört en studie på 3O skiftarbetande ambulanssjukvårdare för att utvärdera hur CURA-täcket påverkade sömnen hos ambulanssjukvårdare på Sundsvalls sjukhus.

– För att möta framtidens utmaningar inom vården behöver vi göra mer för att undvika att bli sjuka. Att kunna somna in, få nog med djupsömn och vakna upp utvilad är oerhört viktigt för att vi ska hålla oss friska, säger Anders Söderlind, ansvarig för studien på Region Västernorrland.

Förbättrad sömnkvalitet

Studien visar att 73 procent av ambulanssjukvårdarna fick förbättrad sömn.

– Jag upplever att jag fick en mycket bättre sömnkvalitet och att jag inte längre vaknar flera gånger under natten. Med tyngdtäcken sover jag tills klockan ringer, säger en av ambulanssjukvårdarna som deltog i studien.

– Jag använder en smartklocka som registrerar sömn och nu har jag mer tid under stapeln djupsömn. Så jag sover bra och har en mycket bra upplevelse av tyngdtäcket, säger en annan av ambulanssjukvårdarna.

Hjärnans bränsleförråd fylls på

God sömn är inte bara bra för kroppen, den är också livsviktigt för hjärnans funktion.

– När man sover fylls hjärnans bränsleförråd på, minnet konsolideras och onödigt minne rensas ut. Oönskade biprodukter från hjärnans energiomsättning rensas ut och emotionell balans återställs, säger Sveriges ledande sömnexpert, professor Torbjörn Åkerstedt, som är medlem i CURA:s expertpanel.

Frisätter må bra-hormonet

Studien visade att flera sömnaspekter påverkades av tyngdtäckesanvändningen. Allra störst skillnad blev det på förmågan att upprätthålla sömnen. Förklaringen är att tyngden från CURA-täcket stimulerar receptorer i huden vilket gör att flera kroppsegna hormoner frisätts som verkar rogivande och sömngivande, bland annat må bra-hormonet oxytocin.

– Vid denna typ av stimuleringar framträder må bra-hormonets lugnande, antistress och läkande effekter, säger professor Kerstin Uvnäs Moberg, pionjär inom forskning om må bra-hormonet.