CUF:s valberedning föreslår Marie Wickberg att bli ny förbundsordförande!

- Valet att föreslå Marie som förbundsordförande handlar dels om att valberedningen anser att hon är mest lämpad att klara de utmaningar som CUF står inför samt att hon kommer att vara till stor nytta och glädje för CUF nu och över valet 2010! Valberedningen har arbetat utifrån vilka kompetenser och egenskaper hos en ledare som CUF är i behov av och som vi ser är det främst två saker: …dels att som borgerligt ungdomsförbund kunna sticka ut och driva på Alliansen när det gäller jämställdhet och miljö, …dels att kunna skapa arbetsglädje i organisationen för att få fler delaktiga och också locka till sig fler medlemmar. Marie har en stor kompetens inom jämställdhetsområdet och brinner för att utveckla en liberal miljöpolitik. Med sin engagerade sympatiska framtoning och ungdomliga tilltal har hon lyckats vinna mångas respekt och sympati genom åren. Hon har en bakgrund som ombudsman för CUF i Värmland under många år och där visat prov på att också i praktisk handling kunna engagera fler och skapa ett bra lagarbete. Marie har varit aktiv inom idrottens värld både som spelare och tränare och har därifrån lärt sig mycket om ledarskap och det lagbygge som CUF behöver. Marie har också erfarenhet som kommunpolitiker i Sunne där hon suttit i kommunstyrelsen. Marie har arbetat som pressekreterare på CUF och arbetar idag i riksdagen som pressekreterare med ansvar för jämställdhet och företagarfrågor. -Marie har hittills alltid agerat som tjänsteman inom CUF och det är dags att släppa lös den superkraft som hon besitter och där CUF verkligen kan få del av hennes politiska spetskompetenser och kvicktänkthet! Marie behöver bra lagkamrater, därför har valberedningen nominerat enligt följande: Till 1:e vice förbundsordförande föreslår valberedningen Magnus Andersson, Gävleborg. Valet av Magnus som 1:e vice motiveras med att han är en rutinerad ungdomspolitiker som inte räds att utmana och ta debatt, såväl internt som externt. Magnus har dessutom en spetskompetens på miljöområdet vilket valberedningen ser som det näst prioriterade för CUF som borgerligt ungdomsförbund att leda debatten kring. Magnus är därför det självklara valet på den här posten. Till 2:e vice förbundsordförande föreslår valberedningen Ida Karlsson, Stockholm. Ida är idag 2:e vice förbundsordförande och besitter stora kunskaper och förmågor när det gäller det organisatoriska lagbygget i CUF. Ida har under sin tid hittills i förbundsstyrelsen visat prov på ett brinnande engagemang i jämställdhetsfrågan och bidrar dessutom med sina kunskaper kring bland annat högre utbildning. Till 3:e vice förbundsordförande föreslår valberedningen Johan Pettersson, Örebro. Johan får anses representera det tredje viktigaste området som valberedningen anser att CUF måste kunna flytta fram positionerna kring i debatten - öppenhet mot omvärlden. Johan är ordförande i CUF:s internationella kommitté och har ett stort kunnande och engagemang i internationella och utrikespolitiska frågor. Till ledamöter i förbundsstyrelsen föreslår valberedningen: Lars Nyborg, Värmland (omval) Julia Färjhage, Göteborg (omval) Maria Carlsson, Östergötland (omval) Johan Kling, Västerbotten (nyval) Lisa Falk, Uppsala (nyval) Per Johansson, Halland (nyval) Ida Ershytt, Skaraborg (nyval) Valberedningen har nominerat denna styrelse utifrån att alla representerar en speciell kompetens som CUF behöver och att det har varit viktigt att få ihop en bra laguppsättning som kan arbeta till. Vi har haft många bra kandidater att välja mellan, vilket har varit mycket angenämt. Valberedningen vill tacka alla kandidater som varit med i processen, det har varit oerhört värdefullt och vi hoppas att de som inte finns med i valberedningens förslag till stämman fortsätter och utvecklar sitt engagemang som är mycket uppskattat! I valberedningen finns en reservation gällande förslaget till förbundsordförande till förmån för att välja Magnus Andersson som ordförande och Marie Wickberg till 1:e vice. I övrigt är förslaget enigt. Vid frågor, kontakta: Sofia Karlsson, ordförande valberedningen 070-290 5888 sofia.karlsson@centerpartiet.se Marie Wickberg 0706-173811 marie.wickberg@riksdagen.se Magnus Andersson 0702-010434 magnus.andersson@centerpartiet.se Ida Karlsson 0703-742536 ida.karlsson@centerpartiet.se Johan Pettersson 0708-991885 johan.pettersson@centerpartiet.se Lars Nyborg 0706-009398 lars.nyborg@centerpartiet.se Julia Färjhage 0709-795424 julia.farjhage@centerpartiet.se Maria Carlsson 0733-895056 maria.carlsson@centerpartiet.se Johan Kling 0731-432936 johan.kling@centerpartiet.se Lisa Falk 0702-308142 lisa.falk@centerpartiet.se Per Johansson 0702-112541 per.johansson@centerpartiet.se Ida Ershytt 0737-018841 ida.ershytt@centerpartiet.se

• Partier, rörelser