Nya, innovativa värmepumpar från CTC

Nya, innovativa värmepumpar från CTC

CTC, som varit i branschen sedan 1923, har under decennier gjort sig känd för sin nya och revolutionerande teknik som använts i företagets värmepumpar. Nu är det dags igen när man lanserar nya serier varvtalsstyrda värmepumpar – fullmatade med ny teknik.

– Sveriges kanske mest effektiva värmepumpar har just blivit bättre, säger Mats Lindgren, CTCs marknads- och försäljningsdirektör. Våra nya varvtalsstyrda värmepumpar anpassar sig automatiskt till husets effektbehov under året, vilket medför stora energibesparingar för våra kunder!

Modellen CTC GSi-12 är troligtvis den modernaste och mest effektiva värmepumpen på marknaden och har försetts med en varmvattenkapacitet på hela 300 liter, vilket gör den till den tystaste bergvärmepumpen med mest varmvatten i klassen.

– Den är perfekt för normalvillan med berg-, sjö eller jordvärme. Pumpen anpassar sig automatiskt till husets behov under hela året. Vid stort varmvatten- eller effektbehov ökar effekten och vid lägre behov varvar kompressorn ner och effekten minskar. Därför blir din besparing alltid maximal, säger Mats Lindgren.

Den andra nyheten från CTC heter CTC EcoAir 510M, och baserar sig på serien CTC EcoAir som är Sveriges mest sålda luft/vattenvärmepump. Nu har ny funktionalitet tillförts och likt GSi-12:an är 510M varvtalsstyrd och anpassar sig automatiskt till husets behov under hela året.

– Med helt ny teknik har CTC EcoAir både en rekordhög verkningsgrad och en extremt låg ljudnivå med en effektbredd på 2–12 kW. Den är dessutom den enda 3-fas maskinen i klassen som möjliggör högsta värmeffekt på en lägre säkringsnivå och en jämnare belastning på elnätet.

I samband med lanseringen av de nya värmepumparna passar CTC också på att presentera sin nya app CTC Connect., som gratis kan laddas ner från App Store eller via Google Play.

– Med den kan man övervaka och styra sin anläggning direkt via mobiltelefonen. Man kan till exempel justera temperatur eller få larm vid eventuellt ström- eller driftstopp, säger Mats Lindgren.

För mer information kontakta Mats Lindgren, mats-lindgren@enertech.se
0372-881 26, 076-146 25 40.

CTC är ett av många starka varumärken i Enertech group som är en av de främsta europeiska tillverkarna av värmetekniska produkter på såväl hemmamarknaden som exportmarknaderna.

För olika användningsområden, från mindre villor till hyres-, industri- och kontorsfastigheter, tillhandahåller CTC ett komplett program av produkter för förnyelsebar energi som värmepumpar, ved- och pelletspannor, solvärme m.m.

CTC ingår i Enertech-koncernen. Huvudkontor och tillverkning sker bland annat i Ljungby. Företagets produkter säljs i stora delar av Europa. Redan 1923 startade CTC med att tillverka värmeprodukter.