CTC presenterar nya, större värmepumpar

Värmepumpar för luft/vatten efterfrågas allt mer för hyres-och industrifastigheter. CTC presenterar därför tre helt nya, kraftiga värmepumpar som kan kompletteras med solvärme. Nu börjar dessutom internationella miljökrav på allvar slå igenom.

De nya värmepumparna i EcoAir-serien har effekter på 15, 20 och 25 kW. Det går att koppla ihop upp tre värmepumpar i valfria storlekar. Till värmepumparna finns det färdiga solvärmepaket.

Kyotoavtalet och GWP-värde.

– Kyotoavtalet inom EU har resulterat i den s.k. F-gasförordningen. Syftet är att begränsa utsläppen av fluorerade växthusgaser. Sådana gaser påverkar klimatet negativt och används bland annat som köldmedier i värmepumpar, säger Jasmine Webster, teknisk projektledare på CTC.

CTC:s nya värmepumpar utnyttjar ett nytt, effektivare och betydligt miljövänligare köld­medium. Det heter 407C, bryter inte ned ozonlagret och är helt fritt från klor. Det går till och med att mäta hur köldmediet bidrar till växthuseffekten genom det allt mer använda värdet GWP – Global Warming Potential – som är riktigt lågt: 0,3.

Ny kompressorteknik – som turbo för bilar.

CTC lanserade luft/vatten-värmepumpar i Sverige 2002. Med 40 procent av marknaden är CTC marknadsledare inom ett segment som blir allt populärare. Men att skapa större värmepumpar är långt ifrån lika enkelt som att skala upp de mindre.

– Vad som gör de nya EcoAir-modellerna så effektiva är bland annat en helt ny typ av kompressor. I biltermer kan man jämföra den nya tekniken med turbo. Mer effekt när det är kallare ute och rejält med varmvatten, säger Jasmine Webster.

Valet fastighetsägare står inför.

För fastighetsägare och bostadsrättsföreningar står valet ofta mellan fjärrvärme och värmepumpar. Varje år undersöker den s.k. Nils Holgerssonutredningen kostnaderna för fjärrvärme. Den visar att i hälften av de fall där fjärrvärme utnyttjades kunde avgifterna sänkas med en värmepumpslösning.

Ungefär samma resultat har branschorganisationen Svensk Fjärrvärme kommit fram till i en kundundersökning: Det mest prisvärda alternativet ansåg kunderna vara värmepump.

Mer information.

För mer information, var vänlig kontakta Johan Liljeblad, marknads- och försäljnings–direktör på CTC: johan.liljeblad@enertech.se, 0372-88 116, 076-141 49 90.

Bilder.

Högupplösta bilder beställes via mejl birgitta.ahlberg@enertech.se .

Bild 1.

Nya EcoAir 115, 120 och 125 finns i tre storlekar: 15, 20 och 25 kW.

Bild 2.

De nya värmepumparna i EcoAir-serien är lämpliga för riktigt stora villor, lokaler eller mindre fastigheter. Det går att koppla ihop upp till tre värmepumpar i valfri storlek.

Bild 3.

De nya modellerna i CTC:s EcoAir-serie utnyttjar ny, miljöanpassad teknik med nya kompressorer som höjer prestandan rejält. Till exempel 55 ˚C varmvatten ända ner till utetemperaturer på –20 ˚C.

Bild 4.

Efterfrågan på solvärme ökar starkt. Alla CTC:s värmepumpar kan kompletteras med solvärmepaket.

Bild 5.

Att samköra solvärme med värmepump innebär att man kan använda solvärmen hela året. CTC:s solfångare ger mellan 300 och 600 kWh/m2 och år.