CTC ökar försäljningen på en vikande marknad.

CTC ökar försäljningen på en vikande marknad.

Försäljningen av värmepumpar i Sverige minskade under fjärde kvartalet 2011 med totalt 25 %. CTC ökade däremot försäljningen under samma kvartal med 50 % för bergvärmepumpen CTC EcoHeat 300.

När värmepumpsorganisationen SVEP nyligen redovisade försäljningssiffrorna för 2011 pekade försäljningen nedåt:

• Totalt minskade marknaden med 25 % för alla typer av värmepumpar under det fjärde kvartalet. Under hela året 2011 har marknaden minskat med 16 %.
  • Bergvärmepumparna är det segment som under 2011 gått bäst, med en minskning på totalt – 2 % samt –17 % under fjärde kvartalet.

Ökar när andra minskar.

Trots årets försäljningsminskning såldes det under 2011 fler än 100 000 värmepumpar till småhusmarknaden.

̶     Under året installerades nya värmepumpar i runt 5 % av de svenska småhusen. Det är fortfarande den klokaste investeringen i miljö och ekonomi en villaägare kan göra. Med en ny, modern bergvärmepump med rekordhög verkningsgrad som nya CTC EcoHeat 300 blir besparingen ofta upp till 80 %, säger Johan Liljeblad, marknads- och försäljnings­direktör på CTC.

Mer information.

För mer information, var vänlig kontakta Johan Liljeblad, marknads- och försäljnings­direktör på CTC: johan.liljeblad@enertech.se, 0372-88 116, 076-141 49 90.