CTC utvecklar framtidens smarta värmesystem

JOACHIM CARLSSON är utvecklingschef för CTC/ Enertech AB som är en av Europas ledande tillverkare av värmeprodukter, med fokus på värmepumpar. Han menar att det är flexibiliteten i deras produkter som gör dem unika. – Konsumenterna blir allt mer krävande och vill ha skräddar sydda lösningar så att det passar just deras behov. Det är väldigt stimulerande eftersom det triggar oss att ta fram ännu smartare produkter. Vi har alltid hyllat principen om flexibla system och har utvecklat sätt för kunderna att enkelt koppla på andra värmekällor, pool och tankar på ett kostnadseffektivt sätt i ett och samma system.
CTC HAR ÄVEN tagit fram appen Connect+ som gör det möjligt för kunden att styra och övervaka sina värme system på distans. Joachim är övertygad om att upp kopplade, intelligenta system kommer att bli standard i de flesta villor inom en nära överskådlig framtid. – Tekniken ger trygghet, bekvämlighet och är väldigt klimatsmart. Du kan till exempel ändra önskad inom hustemperatur, inställningar för varmvatten eller aktivera semesterläge på distans för att spara energi och miljö. I appen visas lättöverskådliga grafer där du kan följa tem peraturer och värmepum pens prestanda, och även få push-notiser vid eventuella larm från din värmepump.
DEN TEKNISKA utvecklingen inom värmebranschen går fort, och konkurrensen är stenhård. För att inte bli omsprungen måste man hela tiden scanna av marknaden och ha koll på trender även inom andra områden, säger Joachim. – Vi har bra koll på trenderna inom smarta-hem där vi ser en utveckling mot att kunna koppla ihop till exempel värme- och larm­ system där rörelsedetektorer känner av när du är hemma och anpassar värme, kyla och ventilation så att det alltid är på en optimal nivå, både komfort- och energimässigt.
ENLIGT JOACHIM kommer framtidens värmelösningar vara långt mer intelligenta än vad de är i dag. Men han understryker att tajming och samspelet mellan produkt och kund är minst lika viktig som att kunna erbjuda den mest banbrytande teknologin.
– Vi arbetar fortlöpande med att skapa förutsätt ningar för en ännu smartare teknologi. Men vi vill aldrig sätta kunderna i baksätet. Det vi gjort nu är att vi satt en touchdisplay i färg på alla våra produkter. De flesta är i dag vana vid att använda pekskärm, det har gjort att vi har fått utrymme att på ett pedagogiskt sätt göra de tekniska funktionerna mer lättförståeliga. Vi gräver där vi står – för kundens bästa!