Med franchisetagaren Daniel Barrdahl i spetsen öppnar nu Våningen & Villan i Marbella.

Våningen & Villan hittar hem i Spanien

När Våningen & Villan nu öppnar mäklarkontor i spanska Marbella blir det företagets första etablering utanför Sverige.
– Det känns faktiskt stort, men också självklart. Vår största tillväxt ligger framför oss, säger Johan Linde, vd Våningen & Villan.

Det har gått snart 24 år sedan Johan Linde 1998 startade sitt mäklarföretag Våningen & Villan i Malmö. Sedan dess har det hänt mycket och utöver hemmabasen i Skåne har företaget de senaste åren etablerat sig i bland annat Stockholm, Nyköping och Växjö. I nuläget har man närmare 100 fastighetsmäklare och 21 kontor. Och fler ska det bli.
– Vi ska växa med förnuft, och vara hållbara i längden. Men helt klart är att vi nu står rustade att etablera oss på många fler orter, i Sverige såväl som utomlands, säger Johan Linde.

Första etableringen utanför Sverige

Den första utlandsetableringen blir i Marbella, närmare bestämt i Nueva Andalucia. Att det blev just här beror enligt Johan Linde mycket på att man hittade rätt person för att driva verksamheten.
– Vi har under en längre varit uppvaktade av potentiella franchisetagare, men det är först nu alla bitarna fallit på plats. Med Daniel Barrdahl och hans team i Marbella kan vi äntligen erbjuda våra svenska kunder den service många efterfrågat, säger Johan Linde.

Pilot som landat ny karriär

Daniel Barrdahl är piloten som ville pröva sina vingar i fastighetsbranschen. Efter att under några år ha mäklat under annat varumärke i Marbella blir han nu Våningen & Villans första franchisetagare utomlands.
– Jag har alltid gillat det Våningen & Villan står för. Ett modernt företag, välkänt varumärke och gedigna fastighetsmäklare med mycket hjärta. Med dessa förutsättningar ser jag stor utvecklingspotential här i Spanien. Redan från start är vi fem svensktalande medarbetare på plats i Marbella och det känns fantastiskt roligt att äntligen vara igång, vi har redan hunnit skriva några kontrakt, säger Daniel Barrdahl.

Barcelona eller Mallorca?

Johan Linde är trygg med att ha hittat rätt team i Marbella.
– Daniels förmåga till split vision och tydliga framtidsambitioner befäster det vi vill leverera till våra kunder. Den unika skräddarsydda affärsmodell vi med framgång redan driver vill Daniel och hans team förvalta och förädla i landskod +34, säger han och avslutar:

– Det här är startskottet. Våningen & Villan kommer givetvis fortsätta expansionen i Sverige, men från och med nu satsar vi även internationellt. Om nästa anhalt är Barcelona eller Mallorca eller någon helt annan stans får vi se, men det känns underbart att äntligen kunna hälsa våra kunder: Vi hittar hem till dig, i solen.