Johan Linde tror att vi går ännu ett speciellt bostadsår till mötes 2022.

Så utvecklas bostadsmarknaden 2022

Vad hände egentligen bostadsåret 2021, och vad kan vi förvänta oss av bostadsmarknaden 2022? Vi lät Johan Linde, vd och grundare på Våningen & Villan, blicka bakåt och framåt i en speciell tid, som i allra högsta grad sätter sin prägel även på bostadsfronten.

Vad präglade bostadsåret 2021?
– Under 2021 upplevde vi ett starkt fokus just på det egna boendet som kan härledas till olika faktorer. Vi började tillbringa mer tid i våra hem och ett mer digitalt arbetsfält riktade strålkastarna till att den egna ”hemisfären”, som nu också blev till en arbetsplattform att utgå från. Vi skapade nya mötesplatser och blev mer digitala och plötsligt fick vi avstå utlandsvistelser och började på nytt upptäcka Sveriges vackra landskap och de egna närmiljöerna. Starka prisuppgångar och stora köparskaror med god likviditet byggde efterfrågan liksom fortsatt långa räntebanor. Även fastighetsmäklarkåren anammade nya digitala verktyg till förmån för säkra bostadsaffärer på flera plan.

Vilken är den starkaste/tydligaste trenden på bostadsmarknaden just nu?
– En tydlig trend är att man inte bor lika länge i sin bostad som förr. Många förverkligar bostadsdrömmar under pandemin, antingen genom att renovera befintligt eller att flytta till nytt. Vi upplever en stark efterfrågan på villaboenden både i städerna och på landsbygden. Många ser också det ägda boendet som en framtidsinvestering.

Hur påverkar pandemiläget bostadsmarknaden 2022?
– Jag tror att vi kan förvänta oss en försiktigare prisuppgång med en hållbar kurva där säljare och köpare möter upp på en stabilare nivå. Lokala och regionala avvikelser kommer att finnas där vi till exempel kan se att Malmöregionen stuckit ut den sista tiden. Med tanke på att pandemin verkar hålla ett fast grepp om världen ett tag till kommer troligen det egna hemmet fortsatt vara i fokus, vilket ger stabilitet över en längre tidsrymd. I ett samhälle som ställer om lär vi oss förhoppningsvis också ställa om till affärsmodeller och verksamheter som kan ersätta och eliminera arbetslöshet som annars kunde utgöra hot.

Hur bör politiken förhålla sig till nuvarande läge på bostadsmarknaden?
– På det stora hela tycker jag att vi har en balanserad modell som även tar höjd för framtida ökade räntekurvor. Jag skulle däremot gärna se lättnader vad gäller amorteringskravet. Det skulle kunna minska klyftorna på bostadsmarknaden.

Till sist: Det viktigaste att tänka på inför bostadsköpet 2022?
– Fundera på framtidens behov, förverkliga drömmarna och handla med förnuft! Gör en önskelista och pricka av vad som är viktigt för dig och de dina.

Johan Linde

Head of international Residential 0709 98 11 77 Johan Linde