Croisette har varit rådgivare åt Humble Group AB vid försäljningen av en portfölj om 10 fastigheter

Croisette rådgivare åt Humble Group vid försäljning av fastighetsportfölj

Croisette har varit rådgivare åt Humble Group AB (publ) vid försäljningen av en portfölj om 10 fastigheter till Tingsvalvet AB (publ). Fastighetsvärdet uppgår till 277 Mkr, exklusive tilläggsköpeskilling. Affären delas upp i två etapper där den första tillträddes den 15:e december 2023.

Av det överenskomna fastighetsvärdet ska 80 procent erläggas med kontanta medel och resterande 20 procent erläggas genom att Tingsvalvet emitterar preferensaktier i Tingsvalvet till Humble. I tillägg till köpeskillingen avser Humble och Tingsvalvet att dela på värdeökningar hänförliga till två av fastigheterna efter avdrag för kostnader avseende byggnation av två nya fabriker, vilka utgör tilläggsköpeskillingar i respektive transaktion.

Etapp två är villkorad av att köparen erhåller erforderlig finansiering avseende del av köpeskillingen senast 15:e mars 2024.

Humble Group består av +40 företag som verkar inom snabbväxande segment hälsosam mat och snacks, samt hållbar skönhet och hälsa. Bolaget är noterat under tickern HUMBLE på NASDAQ First North.

”Det har varit ett nöje att förbereda och paketera den här portföljen på bästa sätt tillsammans med Humble. Trots en utmanade marknad har vi haft flertalet budgivare där Tingsvalvet till slut drog det längsta strået. Vi tackar Humble för förtroendet och önskar Tingsvalvet lycka till med förvaltningen.” säger Joakim Grunditz, Head of Capital Markets, Gothenburg på Croisette Real Estate Partner.

”Det är mycket glädjande att vi nu är i mål med etapp 1 av Transaktionerna. Försäljningen av fastigheterna är strategiskt rätt för koncernen och ger oss ett ökat fokus på kärnverksamheten, samtidigt som vi säkerställer fortsatt drift och möjlighet till framtida expansion. Transaktionens slutförande innebär även en positiv engångseffekt på resultatet och vi stärker vår kassaposition samt minskar räntebärande skulder.” säger Simon Petrén, VD Humble Group AB (publ).

Joakim Grunditz

Head of Capital Markets, Gothenburg 0790 67 06 59